Vyhledávání

Aero L-29A Delfín Akrobat (OK-SZA)

V roce 1974 byl po opravě v národním podniku LET Uherské Hradiště - Kunovice muzea vystaven jako vůbec první exponát vznikajicího leteckého  dnes velmi cenný letoun Aero L-29 A Delfín Akrobat (OK-SZA). Proto považujeme rok 1974 také za rok zahájení výstavní činnosti leteckého muzea v Kunovicích.


Příběh tohoto Delfína  je v mnohém podobný příběhu muzea samotného: návrhy na zrušení, příkazy k likvidaci, opravy, přesuny z místa na místo... Dnes si ho návštěvníci mohou prohlédnout a šáhnout si na něj, a to díky zapáleným lidem, kteří zabojovali o záchranu a zachování tohoto unikátního letounu.

Zrození Delfína Akrobat

Akrobat je jednomístná verze vytvořená z cvičného dvoumístného proudového letounu Aero L-29 Delfín československé výroby a konstrukce. Dobře známý dvoumístný Delfín posloužil jako základ pro vznik tohoto unikátního proudového akrobatického speciálu. Verzi Delfín Akrobat vyrobili v Aeru Vodochody v roce 1967 (v.č.: 390517) v pouhých dvou kusech. Ten u nás vystavený nosil původně, po dobu zkoušek, tovární identifikační číslo 0K-05, a když jej známý vojenský pilot Ing. Juraj Šouc zalétal celý rozzářený po přistání vyjádřil své první dojmy:

"Lietadlo má vel'mi dobré letové vlastnosti vo všetkých letových režimoch. Zmenšili sa sily do riadenia u výškového kormidla. Zkrátil sa rozbeh, zväčšila sa vertikálna stúpacia rýchlost' a rýchlost' horizontálného letu, zmenšila sa minimálna rýchlost'. Mierně sa zväčšila uhlová rýchlost' lietadla v obratoch. Pracovná výška pri prevádzaní vysokéj pilotáže je 100 - 1100 m. Lietadlo splňa všetky predpoklady pre vel'mi dobrý akrobatický stroj".

Po zkouškách letoun nejprve putoval k  Československé lidové armádě (ČSLA), která ho provozovala od roku 1967 pod iden. č. 0517 a v roce 1968 byl v armádní podobě vystavován na strojírenském veletrhu v Brně.


První podoba L29A  ev.č.: 0517 (v.č.: 390517) v působivém "akrobatickém" zbarvení s vojenskými výsostnými znaky a se spodní částí trupu v původní barvě kovu. (Obrázek/print: Peter Takáč)

Zakázané "malůvky"

V období politického uvolnění v Československu před rokem 1968, byl z obou stran přídě namalován, jako Nose art, reklamní obrázek delfínka. Ten přímo pro letoun nakreslil známý a populární český karikaturista profesor RNDr. Pavel Kantorek, Ph.D. Dnes profesor fyzikálních věd na Ryerson University v Torontu. To samo o sobě bylo ve své době unikum, protože v době vlády jedné strany, byly podobné "malůvky" na vojenská letadla zakázány.

Definitivní podoba karikatury delfínka Pavla Kantorka po roce 1967.

Letoun byl předváděn na různých leteckých dnech doma i v zahraničí, kdy vzbuzoval zasloužený obdiv, protože byl schopen zalétat téměř identickou akrobatickou sestavu jako tehdejší pístová akrobatická letadla.

Akrobat v Nitře a slovenská reprezentantka ČSSR v letecké akrobacii Bětka Kapustová. Držitelka československého rekordu 8.072 metrů výšky, který dodnes nebyl překonán. (Foto archiv: Ivan Sabo)

V roce 1969 byl L-29A předveden veřejnosti a novinářům v novém zbarvení pro aerosalon v Paříži a pod civilní imatrikulací OK-SZA. Barevná pole z horní části byla zachována, zmizely vojenské výsostné znaky, spodní část letounu dostala bílý nátěr a na levé straně přídě přibylo výstavní pořadové číslo 804 znázorněné pouze červeným obrysem.  Dnes je v muzeu k vidění právě v této podobě.


Akrobat v novém civilním kabátě s imatrikulací OK-SZA na slovenském letišti Očová. Letisko Očová bylo rodné letiště Juraj Šouce, který zde s Akrobatem předvedl statickou i letovou ukázku. (Foto 1969 - archiv: Ivan Sabo)

Ve středu 2. února 1972 ve 14,55 hod. armádní pilot "áčka"  Juraj Šouc přeletěl L-29A (OK-SZA) k novému provozovateli, jímž byl Východočeský aeroklub, na letiště v Novém Městě nad Metují. Zde byl určen pro využívání aerokluby Jaroměř, Nové Město nad Metují a Broumov. Nikdo však netušil, že působení v aeroklubech na východě čech, je nejen jeho první angažmá mimo armádu, ale že se nad jeho civilní kariérou stahují mračna a bude také jeho derniérou.

Příkaz k likvidaci

V normalizačním období utahování šroubů přišlo udání na možný úlet pilota na západ letounem L-29A (OK-SZA). Nadřízené orgány Svazarmu reagovaly okamžitě, představa, že se dostane vyšlechtěný derivát nejrozšířenějšího cvičného letounu Varšavské smlouvy do rukou protivníka na opačné straně železné opony a k tomu z rukou civilisty, byla pro mnohé z odpovědných přímo děsivá. Nehledě na riziko, že letoun s rychlostí přes 650 km/h bude problém dohnat u státní hranice hotovostní letkou.

Aero L-29A Delfín Akrobat a stíhací MiG-21F. (Foto archiv: Třebíč Nuclear Model Club)

Okamžitě následovalo nařízení letoun uzemnit na letišti v Pardubicích, dále měl následovat poslední technický přelet k výrobci do Aera Vodochody, kde měl být zrušen a sešrotován. Ovšem celá akce se v leteckém prostředí přes veškeré snahy neututlala. Na scéně se objevuje parta odhodlaných nadšenců (zakladatelů muzea) ze Slováckého aeroklubu s cílem změnit rozhodnutí vyšších míst o likvidaci. Legendy praví i cosi o dodávkách značného množství domácí slivovice na západ od Slovácka. Následovalo rozhodnutí, že letoun bude sešrotován až LETu v Kunovicích. Následoval technický přelet z  Pardubic do Kunovic, který provedl podnikový zkušební pilot František Srnec. Všichni doufali, že se osud "áčka" začíná měnit k lepšímu. Aeroklubáci a zaměstnanci Letu následně podávají žádosti ke kompetentním osobám"...za účelem propagace socialistického letectví a osvěty mládeže..." s jediním účlem zachránit L-29A před sešrotováním. Nakonec bylo rozhodnuto, že  "..se provedou taková opatření, aby byl letoun dalších letů trvale neschopen a bude vystaven na náměstí Míru v Uherském Hradišti za oním účelem propagace...a osvěty...".  Veškeré agregáty a přístroje byly z letounu demontovány a motor byl předán dle dohody zpět do aeroklubu Jaroměř.

Poslední "přelet" po silniční nehodě

Podle nařízení byl Akrobat, převezen do centra Uherského Hradiště nedaleko hlavní křižovatky u kina Mír (dnes Rockový klub Mír).  Ovšem už za několik týdnů se vanadové postarali o to, že se z letounu stal téměř vrak nebezpečný hlavně dětem. O jeho dalším veřejném vystavování rozhodla paradoxně silniční dopravní nehoda "...jejíž příčinou bylo letadlo, jež odvádí pozornost účastníků dopravního provozu, umístěné u frekventované křižovatky v Uherském Hradišti".

Letoun opět putoval do podniku LET Kunovice, kde na jeho opravě začala pracovat parta muzejníků ve svém volném čase a po výměně všech chybějících dílů a opravě nátěru, byl definitně předán národním podnikem LET členům muzejnické party. Stal se tak prvním oficiálním exponátem a pomyslným základním kamenem vznikajícího leteckého muzea.

Dva veteráni Tatra 97 a Aero L-29A ve starém muzeu v areálu letiště tkz. na "Hektarech".

Aero Vodochody vyrobilo ještě jeden letoun L-29A, který byl nabízen pro SSSR. Po zkouškách ovšem nepřišla žádná objednávka na další výrobu a nová kategorie proudových akrobatických speciálů se ve světě neuchytila a dále nerozvíjela. Tento druhý L-29 A Delfín Akrobat údajně skončil v ruském zbarvení v depozitáři muzea Praha-Kbely, kde by měl být dodnes.

Slavnostním "roll out" po poslední opravě na letišti v Kunovicích, kterou prošel v roce 2007 ve spolupráci s Aircraft industries a Střední školou leteckou. (Foto archiv: Jaroslav Olbert)

Aero L-29A Delfín Akrobat OK-SZA je jediným letounem svého druhu na světě a veřejnost si jej může prohlédnout v Leteckém muzeu v Kunovicích.

Technický popis: Verze L-29A Delfín Akrobat byla určená pro akrobacii vycházející z vojenského celokovového proudového cvičného letounu L-29 Delfin. Úpravy zahrnovaly nahrazení skla zadního překrytu plechem, demontáž zadního sedadla, ostruhy, zdvojené instalace, ovládání ze zadní kabiny a úpravou nádrže pro let na na zádech, která následně umožnila let na zádech v délce až 40 s. Tovární označení typu bylo L-429.
Vznikly pouze dva kusy. První stroj 0517 (v.č.390 517) vznikl přestavbou prototypu č. 00031 (také OK-02). Druhý stroj měl číslo 3027 (v.č. 893027) a je uložen v kbelském muzeu.

Hlavní technické údaje:

Posádka: 1

Rozpětí: 10,291 m

Délka: 10,810 m

Výška: 3,126 m

Prázdná hmotnost: 2000 kg

Celková hmotnost: 2600 kg

Max. rychlost: 667 km/hod.

Max. dostup: 13 400 m

Max. dolet: 894 km

Motor: 1x Motorlet M-701C-500

Tah motoru: 8,72 kN

Palivo: letecký petrolej






Následující




© 2014 marty+

Vytvořeno službou Webnode E-shop