Vyhledávání

Avia IL-14T (3157)

Verze: "T " Transportní

Typ: transportní - výsadkový letoun

Rok výroby: 1959                                                                                                                                  

Bortové číslo: 3157                                                                  

Výrobní číslo: 013157                                                              

Dodán Československé lidové armádě (ČSLA): 1960

   (Foto archiv LMKU)

Charakteristika

Dvoumotorový, celokovový, samonosný dolnoplošník potažený duralovým plechem s bílou eloxáží. Trup poloskřepinové konstrukce kruhového průřezu o průměru 2,8 m.

Historie v Československu

Letoun byl zkonstruován ruskou konstrukční kanceláří pod vedením konstruktéra Sergeje Vladimiroviče Iljušina. Jednalo se o významnou modernizaci přímého předchůdce letounu Iljušin IL-12. V letech 1954 - 1960 se vyráběl v licenci v československém podniku Avia Praha - Letňany, kde bylo vyrobeno 203 kusů různých verzí.  Civilní uživatelé používali originální typové tovární označení Av-14, označení lL-14 bylo používáno pouze v rámci Československé lidové armády (ČSLA). Avia Av/IL-14 byl doposud největším u nás sériově vyráběným letounem a zároveň posledním letounem značky Avia. Československé Avie Av/IL-14 byly natolik kvalitně vyrobené, že poté, co mnohé dosloužily u ČSA a ČSLA, byly reexportovány do země svého vzniku, do Ruska, kde ještě řadu let létaly. 

  

Dobové prospekty v ruštině k pasažérské a nákladní verzi. Archiv: LMKU

V roce 1972 letouny typu IL-14T v rámci cvičení "Štít 72" při jednom průletu ve formaci se sovětskými letouny typu An-12 vysadily celkem 1 200 výsadkářů. 

Životopis IL-14T (3157)

Letoun s bortovým číslem 3157 sloužil u 1. letky 1. dopravního výsadkového leteckého pluku v Mošnově a v Hradci Králové jako transportně výsadkový. Pro potřeby výsadkového vojska byl letoun 3157 vybaven speciálními závěsníky pod trupem pro shoz vybavení, výstroje a výzbroje. 


Avia IL-14T (3157) je na snímcích zajímavý tím, že v té době létal s podtrupovými padákovými vaky PDMM-130. Snímky pocházejí z 8. a 14. srpna 1970 z cvičení TARAN. Foto: Vladimír Hurdálek

V muzeu:

Dne 27. 12. 1985 osádka pplk. Valečka, Šikula, Hučín, Macháček, Bláha přelétla IL-14T 3157 do leteckého muzea v Kunovicích. Na kunovické letiště stroj dosedl v 15:00 hod. Jednalo se o předposlední let tohoto typu letounu v Československu.

V letech 1986 - 1987 byl členy muzea do letounu instalován originální salonní interiér pro IL-14T generálního štábu Československé lidové armády, který do té doby ležel nevyužit ve vojenském skladu a měl být zrušen a sešrotován. Pro muzeum jej pomohl získat a zachránit stíhací pilot Václav Palička.

Letoun byl v muzeu řadu let využíván jako klubovna.  Foto: LMKU a Gerard Helmer / 1990


Zajímavost:

Pod letoun se podvěšoval výsadkářský materiál v různých kombinacích: speciální zásobníky PDMM-130*  jednotlivě i ve svazcích po třech kusech, 2 motocykly Jawa 350, barely s tekutinami a dokonce i bezzákluzový kanón. O podvěšenou váhu se poté snižoval počet výsadkářů na palubě.

* (Parašjutno Děsantnuj Mjagkij Měšok, max. hmotnost vaku i s nákladem 130 kg)



Děkujeme Třebíč Nuclear Model Club za pomoc s fotodokumentací.

Autorovi dobových fotografií panu Vladimírovi Hurdálkovi z Prostějova za laskavé svolení k publikování jeho fotografiií.



Technicko taktická data Avia IL-14T

Rozměry:

Délka trupu: 22,3m

Vnější průměr trupu: 2,8m

Výška: 7,8m

Rozpětí křídel: 31,7

Plocha křídel: 100 m2


Výkony:

Cestovní rychlost: 340 km/h

Přistávací rychlost: 137 km/h

Max. rychlost: 416 km/h

Max. dostup: 7 400 m

Dolet: 1 750 km

Dolet s max. zatížením: 400 km

Hmotnost prázdného letounu: 12 080 kg

Normální vzletová hmotnost: 16 500 kg

Max. hmotnost letounu: 18 000 kg

Užitečný náklad: 4 420 kg

Kapacita: 29 plně vyzbrojených výsadkářů


Podvozek:

Zatahovací tříbodový podvozek příďového typu.

Palivové nádrže:

4 hlavní palivové nádrže: 3 520 l

2 přídavné palivové nádrže: 900 l

Palivo: letecký benzín BL-95


Motory:

Čtrnáctiválcové dvouhvězdicové, vzduchem chlazené

Typ: Švecov AŠ-82T

Výrobní čísla: 8925390, 8935438

Olej: MS-20A

Hmotnost jednoho motoru: 1 020 kg

Maximální výkon jednoho motoru: 1 397 kW (1900 k)

Cestovní výkon: 1 198kW (1 630 k) Při 2 400 ot/min

Vzletový výkon: 1 396 kW (1 900 k) při 2 600 ot/min

Kompresní poměr: 6,9:1

Zdvihový objem: 41,2 l  

Vrtání x zdvih: 155,5 x 155 mm


Vrtule:

Čtyřlisté stavitelné vrtule Avia AV-50

Výrobní čísla: 0440,

Průměr: 3,8 m


Posádka: 5 členů

Kapitán

Druhý pilot

Palubní technik

Navigátor

Radiotelegrafista


Zpracovali: Kamil Švehlák ml., Jiří Navrátil, Martin Hrabec


© 2014 marty+

Vytvořeno službou Webnode E-shop