Vyhledávání

Zlin Z-37TM (Turbo Military)

Znovuzrození bojového"Turbočmeláka"

                                       Původní vzhled z dob zkoušek v roce 1985 (Foto: Jiří Volejník )


První úvahy o možnosti pohánět zemědělský letoun Z-37 Čmelák turbovrtulovým motorem, se objevily už na začátku sedmdesátých let, v době, kdy probíhaly první zkoušky nového motoru M-601 pro L-410.

Až v roce 1976 se v Kunovicích objevila první studie této konverze a první vzlet skutečného Čmeláka s motorem M-601B byl pod značkou OK-148 proveden Františkem Srncem na počátku září 1981.
Vzápětí byl nový, už nastříkaný prototyp stejným pilotem předveden na Leteckém dnu s Květy v Kunovicích. Kromě montáže zmíněného motoru měl prototyp prodloužený trup a hlavní podvozková kola posunuta vpřed větším sklonem podvozkových nohou.

Další vývoj byl pak předán do otrokovického Moravanu, kde připravovali sériovou výrobu s typovým označení  Z-137 T, resp. Z-137 T2 přeškolovací verze, jichž byly vyrobeny dva kusy. Celkem se vyrobilo na padesát "Čmeláků" s motorem M-601Z. Na rozdíl od výroby původních Z-37, kdy se kompletní trupy vyráběly v Otrokovicích a zbytek včetně kompletace a zalétání v Kunovicích, "Turbočmeláky" se vyráběly kompletně v otrokovickém Moravanu.

Na konci první poloviny osmdesátých let se prostřednictvím Omnipolu na Moravan obrátilo ministerstvo obrany NDR s požadavkem na přestavbu Z-137T pro vojenské účely.

Přestavba měla zahrnovat především podvěsné nádrže, možnost shazování pum, kontejner s raketami, samonaváděcí rakety K-13 a podvěsný kontejner s třemi kulomety ráže 7,62 mm.
Kolovaly spekulace ohledně účelů, pro které se měl letoun údajně používat. Údajně se mělo jednat o vojenské využití zemědělských letadel, ale i vycvičených pilotů pro nějaké zahraniční vojenské kontrakty. Mluvilo se také o hlídkování na západní hranici NDR.

Konstruktéři z Moravanu spolupracovali s Aero Vodochody a vojenským výzkumným ústavem VÚ-030. Upravený Z-137T výrobního čísla 006, už v kamuflovaném nátěru, byl zkušebním pilotem Zdeňkem Poláškem jako OK-078 zalétán v polovině srpna roku 1985. Už za necelý týden se poblíž letiště v Otrokovicích zkoušel odhoz betonových cvičných pum. O týden později se totéž předvádělo před potenciálním zákazníkem, nicméně předvedení odpalu raket na střelnici v Malackách se už nakonec z neznámých důvodů neuskutečnilo.

Celý program pak byl počátkem roku 1986 definitivně ukončen a letoun uveden do sériového stavu, dostal poznávací značku OK-PJD a prodán.

Z-137T OK-PJD sloužil napřed u Slov airu, v roce 1993 přešel do jedné z nástupnických firem REAS Brno, od roku 1999 létal v podniku Air Special v Ústí nad Orlicí.

Zájemce o podrobnosti celého vývoje odkazujeme na podrobný článek "Bojový Turbočmelák", uveřejněný v časopise Letectví + kosmonautika 10/2013.

OK-PJD byl na začátku ledna roku 2005 vymazán z českého leteckého rejstříku a prodán do Maďarska. Tam však už z neznámých důvodů nedošlo k jeho uvedení do provozu, v demontovaném stavu byl uložen na volné ploše a chátral.

                                                              Nálezový stav 6. 8. 2016 (Foto: LMKU)


Tam jej objevili nadšenci z kunovického leteckého muzea a po zjištění, že se jedná o bývalý "bojový" letoun, převezli jej 15. 8. 2016 do Kunovic.

"Takže vlastně za týden od chvíle, co jsme ho objevili, už byl tady v aeroklubu. Maďaři podle mě vůbec nevěděli, jaký unikát jim tam 'hnije.

Celé to prošlo prohlídkou a rekonstrukcí u společnosti Simplyfin ve Starém Městě u Uh. Hradiště, udělal se nález, strhalo se plátno, demontovaly kryty a agregáty. Zůstala jenom obnažená trubková konstrukce, kde bylo potřeba, tam se přebrousila, a znova se přestříkala," popisuje vedoucí Leteckého muzea Martin Hrabec. "Pak se natahovalo nové plátno. To dělal profík kvalitním plátnem, aby to vydrželo roky. Po laku jsme letoun převezli k nám do aeroklubu v rozsypu a hned se pustili do jeho montáže. Měli jsme na to puhých čtrnáct dnů před oficiálním roll-outem, proto celý náš tým dobrovolníků na něm pracovalo po své práci ve svém volném čase denně až hodně pozdě do noci. Myslíme, že se za výsledek nemusíme stydět. "

Obrovský kus odborné práce při kompletaci letadla provedl Marián Omelka. Zde zachycený při montáži motoru. (Foto: LMKU)

 

Cennými radami, ale třeba také přispěl také Lubomír Hubený a Jaroslav Kačírek, kteří v prototypové dílně Moravanu na přestavbě v roce 1985 pracovali.

Ještě den před slavnostním roll-outem se na letadle pilně pracovalo. Bude to jeden z nejzajímavěších exponátů Leteckého muzea Kunovice, které je pobočným spolkem Slováckého aeroklubu Kunovice.

Slavnostní roll-out proběhl v sobotu dne 24. června 2017 v rámci tradiční akce pro děti s názvem "Odlétáme na prázdniny 2017" s podtitulem "Military den Kunovice" .

Slavnostní roll-out 24. 6. 2017  (Foto: Albert Orlita)


Přesně v pravé poledne se otevřela vrata motorového hangáru Slováckého aeroklubu a celá parta dobrovolníků vytlačila OK-078 na slavnostní Roll-out. Podívat se přišel i Lubomír Hubený, jeden z konstruktérů Z-137T, vedoucí projektu Z-37TM a autor výše zmíněného článku z L+K.

...

Albert Orlita

Od 8. 7. 2017 si můžete tento unikátní letoun prohlédnout z blízka v expozici muzea.

Tým muzejníků aktuálně pracuje na realizaci zastřešení tohoto výjimečného exponátu.

Zlin Z-37TM po kompletní rekonstrukci v Leteckém muzeu v Kunovicích 8. 7. 2017 (Foto: Jiří Navrátil)




© 2014 marty+

Vytvořeno službou Webnode E-shop