Vyhledávání

Zlin Z-37TM Turbo Military

(Foto: Jiří Volejník)

Verze: "TM" Turbo Military, prototyp vojenské verze zemědělského turbovrtulového letounu

Rok výroby: 1985

Poznávací značka: OK-078

Výrobní číslo: 006

Dodán: Slov air Bratislava, podnik pre leteckú činnosť, 1987

Charakteristika: Jednomotorový, samonosný dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potažený plátnem. Křídla jsou opatřená na náběžné hraně vnějších částí pevnými sloty a každé je vybaveno velmi účinnými dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek ostruhového typu s širokým rozchodem a velkou výškou hlavních noh je přizpůsoben pro přistání na polních letištích.

Historie typu:

V roce 1981 byl v LETu Kunovice postaven prototyp XZ-37T s motorem M-601B (o výkonu 452 kW). Po základním ověření Generální ředitelství Aero přidělilo další vývoj a sériovou výrobu Z-37T Moravanu Otrokovice. Do konce 90. let bylo v Otrokovicích vyrobeno bezmála 60 kusů Z-37T, resp. zdokonalené verze  Z-137T. Pro výrazný útlum leteckochemické činnosti od poloviny 90. let další výroba nepokračovala.

Historie provozu Z-37TM (OK-078)

Již dříve vznikaly úvahy, jak dále využít vysoké výkony a letové schopnosti Z-37. V roce 1984 se na základě požadavku zákazníka z NDR začala realizovat varianta využití letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní serie byl v roce 1985 vybrán letoun výrobního čísla 006, který podstoupil několik nutných úprav. Došlo k zesílení konstrukce pro použití k nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení. Uvažovalo se o několika účelech využití, jako spojovací a pozorovací, fotografický a radiační průzkum, nosič výzbroje, letoun pro střelecké využití, minování apod. Přídavné nádrže, pumy i raketnice byly letově ověřeny a poté byl úspěšně vyzkoušen odhoz přídavných nádrží a shozeno několik cvičných betonových pum. Předvedení shozu ostrých pum za přítomnosti generality armády NDR došlo 12. 9. 1985 na vojenské střelnici ve slovenských
Malackách, byly provedeny tři starty ve velmi rychlém sledu. Přesto, že byly výsledky zkoušek   a ukázky úspěšné k objednávce výroby ze strany NDR však z neznámých příčin nedošlo a celý program vyšel do ztracena. Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD, po roce 1990 létal u nástupnických organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí. V roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde však už nebyl uveden do provozu.

Bylo plánováno použít následující druhy výzbroje a výstroje

- podvěsné přídavné nádrže 150 nebo 350 litrů

- kontejner s fotografickými kamerami (pod levou polovinou křídla)

- letecké pumy 50, 100, 250 kg,

- bloky UB-16 pro 16 neřízených raket S-5 ráže 57 mm

- samonaváděcí rakety vzduch-vzduch R-3/K13 (v kódu NATO AA-2 Atoll)

- Dva kontejnery PK3 s třemi kulomety PKM ráže 7,62 každý

- minovací zařízení


Snímek z roku 1985 zachycuje Z-37TM s prezentací části podvěsné výzbroje v areálu otrokovického Moravanu (Foto: Jiří Volejník)

Letový snímek Z-37TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)

V muzeu

V srpnu 2016 byl členy kunovického muzea objeven v Maďarsku unikátní Z-37TM, jako civilní Z-137T OK-PJD částečně demontovaný a v zuboženém stavu. Začala záchranná akce. Během jednoho týdne od objevu byl letoun odkoupen a převezen do Kunovic. V první polovině roku 2017 byl postupně po částech restaurován společností SimlyFin ze Starého Města a znovu sestaven a dokončen členy muzea v hangáru Slováckého aeroklubu do původní podoby. V pravé poledne 24. června 2017 vyjel z hangáru na slavnostní roll-out zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích. Dnes Z-37TM OK-078 dokumentuje jeden ze zajímavých střípků historie naší letecké výroby.

 

Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)

Rekonstrukce  trupu u společnosti Simply Fin ve Starém městě u Uherského Hradiště. (Foto: Zdeněk Sluka)

 

Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)

 Slavnostní Roll-out 24. 6. 2017 (Foto: Albert Orlita)

Zbarvení


První vzlet letounu v.č. 006 proběhl dne 13. 6. 1985 jako sériový Z-37T, ale již se zesíleným křídlem bez vrchního nátěru s tovární poznávací značkou OK-088.


Militarizovou verzi v maskovacím nátěru s poznávací značkou OK-078 zalétal dne 16. 8. 1985 šéfpilot Moravanu Ootrokovice a bývalý vojenský pilot MiGů 15 a 19 Zdeněk Polášek.


Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD.


Zajímavost

Koncept Z-37TM předběhl svou dobu skoro o 30let. Například americké původně zemědělské letouny Air Tractor AT-802 a Thrush 710 jsou v současnosti v USA modifikovány na militarizované verze IOMAX AT-802U a S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft). Právě tyto stroje nakoupilo v počtu desítek kusů například letectvo Spojených arabských emirátů, Jordánska, několik kusů bylo dodáno i do jiných zemí např. Bulharsko a zájem o nákup projevily i země jako Austrálie a Nový Zéland. Současná bojová letadla odvozená z práškovacích strojů jsou sice o trochu pomalejší (do 400 km/h), ale nabízejí větší dolet (až 2400 km), vyšší odolnost a téměř neuvěřitelnou nosnost zbraní. Prázdné letadlo váží kolem tří tun, ale dokáže přepravit náklad o hmotnosti více než čtyři tuny!  A to vše za desetinové náklady oproti specializované bitevní letecké technice.

Air Tractor AT-802 a Thrush 710 jsou v současnosti v USA modifikovány na militarizované verze IOMAX AT-802U a S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft) (Foto archiv LMKU)

Děkujeme panu Jaroslavu Kačírkovi a Lubomíru Hubenému za poskytnuté informace a fotografie. 

Speciální poděkování: Člen muzea  Jan Voda se v létě 2016 zasadil o získání zemědělského Zlin Z-37T Turbo Agro pro naše muzeum.


Obrovský kus odborné práce při kompletaci letadla provedl Marián Omelka. Zde zachycený při montáži motoru. (Foto: LMKU)

Zlin Z-37TM po kompletní rekonstrukci v Leteckém muzeu v Kunovicích 8. 7. 2017 (Foto: Jiří Navrátil)

Technicko taktická data Zlin Z-37TM 

Rozměry

Délka trupu: 10,46 m

Výška: 3,51m

Rozpětí křídel: 13,63 m

Plocha křídel: 47,6 m2 

Výkony

Cestovní rychlost: 190 km/h

Přistávací rychlost: 80 km/h

Max. rychlost: 285 km/h

Max. dostup: 5 500 m

Délka dráhy potřebné ke vzletu: 580 m

Dálka dráhy potřebné k přistání: 720 m/

Dolet bez přídavných nádrží: 641 km

Dolet s přídavnými nádržemi: 1 920 km

Hmotnost prázdného letounu: 1 250 kg  

Normální vzletová hmotnost: 2260 kg

Max. hmotnost letounu: 2 525 kg

Užitečný náklad: 900 kg

Podvozek

Pevný tříbodový podvozek ostruhového typu.

Palivové
nádrže

Hlavní palivové nádrže: 350 l

Přídavné palivové nádrže: 2x 350 l

Palivo: letecký petrolej

Motor

Turbovrtulový

Typ: Walter M601Z

Hmotnost motoru: 197 kg 

Maximální výkon motoru: 382 kW (512 k)

Cestovní výkon: 245 kW (229 k)


Vzletový výkon: 382 kW (512 k)

Vrtule

Třílistá stavitelná vrtule Avia V 508Z

Průměr: 2,5 m

Posádka

Pilot

Možnost převozu technika na zadním nouzovém  sedadle

Na restaurování Z-37TM se v roce 2017 podíleli: společnost Simply fin a dobrovolní členové LMKU a společnost AeroSlovakia, Nitra, Slovenská republika

  


© 2014 marty+

Vytvořeno službou Webnode E-shop