Vyhledávání

Letecká výroba

Letecký průmysl sehrál už v minulosti ve Zlínském kraji významnou roli, když byla v Otrokovicích v roce 1934 zlínskou firmou Baťa založena Zlínská letecká společnost, a. s. (založil J. A. Baťa), která zahájila výrobu letounů vlastní konstrukce pod značkou ZLIN. Tyto letouny se pod tímto celosvětově známým jménem vyrábějí dodnes. O dva roky později, v roce 1936, vznikl v Kunovicích pobočný závod továrny na výrobu letadel AVIA Letňany, v poválečném období Strojírny první pětiletky, později pod názvem a místními obyvateli stále používaným n.p.LET, dnes Aircraft Industries a.s., který je v současnosti stále výrobcem malých dopravních letadel, dodávaných prakticky na všechny kontinenty světa a na světovém trhu se těší velmi dobré pověsti.

Zleva: Skupina slavných letounů ZLIN Z-XII na Zlínském letišti ve třicátých letech 20.století a dnešní letouny ZLIN Z-242 Makedonského letectva. Expedice letounů LET C-11 do Egypta na nádvoří tzv. "nového závodu" 1. pětiletky (LET) Kunovice a dnešní montáž letounů LET L-410 na současné výrobní lince v podniku Aircraft Industries v Kunovicích . (Foto: J. Selinger-Tlumačov, archiv Zlin Aircraft, archiv LET Kunovice)

Výroba a vývoj letounů v druhé polovině 20. století probíhala prakticky ve třech podnicích v Československu, a to ve středočeském Aeru Vodochody, dále pak na východní Moravě v Moravanu Otrokovice (zn. ZLIN) a v LETu Kunovice. Dlouholetá tradice letecké výroby ve Zlínském kraji dala vzniknout mnoha typům a druhům letounů vlastní konstrukce, ZLIN vyrobil více než 7000 bezmotorových, motorových, cvičných, sportovních a akrobatických letounů a LET dodal do světa více než 8500 letounů (!) od bezmotorových, přes proudové až po turbovrtulové, což je na tak malý stát v celosvětovém měřítku uznávaný a výjimečný výkon.

Oba podniky nejen vzájemně kooperovaly, ale také společnými silami vyvinuly a vyráběly známý zemědělský letoun řady Z-37 Čmelák a Z-37T Čmelák Turbo. 

 Vlevo: Řada zemědělských letounů Z-37 Čmelák pro maďarského zákazníka a v pravo první prototyp XZ-37T Čmelák Turbo OK-146 na nádvoří LETu Kunovice. (Foto: Vladimír Janík)

Mimo to se tyto podniky podílely na výrobě dalších komponentů, dílů a celých sestav pro letouny jiných výrobců, např. pro Aero Vodochody, a také na výrobě sofistikovaného letištního vybavení jako jsou letecké radary apod. Tato specifická výrobní činnost v kraji po léta zaměstnávala tisíce lidí, a to nejen přímo ve výše zmíněných závodech, ale i u jejich subdodavatelů - např. u výrobce leteckých přístrojů a zařízení v podniku MESIT Uh. Hradiště.

Vlevo: Letouny C-11 z Kunovic na leteckém dnu v rakouském Welsu. Uprostřed: L-200D Morava a vpravo protoyp XL-610. (Foto: archiv Jaroslav Olbert st., Dmitry A. Mottl, Planes.cz - JIMAT)

Během desítek let dodaly místní letečtí výrobci svým zákazníkům tisíce letounů různých typů, kdy některé kusy létají v různých koutech světa dodnes. V kunovickém LETu byl také vyvinut a v několika prototypech postaven největší dopravní letoun československé konstrukce, letoun L-610, který můžete obdivovat i zevnitř v našem muzeu.


Tento snímek zřetelně zobrazuje jaká je v sočasnosti koncentrace firem a škol s leteckým zaměřením v blízkosti muzea a Slováckého aeroklubu. (Foto: ZLMK)

© 2014 marty+

Vytvořeno službou Webnode E-shop