Vyhledávání

Tisková zpráva 2. 8. 2016

 

2. 8. 2016: Další úspěch Velkého přeletu: Odpojili jsme pravé křídlo od trupu!

 

Vážení přátelé Velkého přeletu,

s velkou radostí bychom Vás chtěli informovat zásadním pokroku, jehož jsme dosáhli při demontážích letounu TU-154M reg. č. 1016 „Naganský expres“. V neděli 31. 7. 2016 po poledni se nám povedlo odpojit pravý centroplán (vnitřní část křídla) od trupu letounu.

„Všichni nám říkali, že to nejde, že na tom skončíme, nebo že se bez řezání neobejdeme,“ říká Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu. „Že to je nerozebíratelná součást konstrukce, že to určitě bude z jednoho kusu... Odpovídal jsem, že tam jsou šrouby. A když tam jsou šrouby, tak to musí jít rozdělat.“


Výsledek naší několikaměsíční práce: pravý centroplán je oddělen od trupu.

Považujeme to za obrovský úspěch, protože se jedná o výjimečný počin – není nám známo, že by někdo na TU-154 podobné práce prováděl. Centroplán je vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání. Se zásahy do spojení trupu a křídla se nepočítá při údržbě ani v rámci oprav. Postupy tedy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní, kterou si však samozřejmě výrobce nechává pro sebe.

Museli jsme tedy nejprve otevřít křídelní palivové nádrže, abychom zjistili, jak „to“ vlastně vevnitř vypadá. Odhalil se složitý systém výztuh, vzpěr a překrývajících se „zubů“, které byly navzájem spojené stovkami šroubů, nýtů a svorníků, některé navíc pojilo i lepidlo a zevnitř nádrží je pokrýval hermetický gumový povlak. K některým spojům jsme se dostávali ze stísněných prostor v palivových nádržích v křídle nebo v trupu, k jiným zespod trupu, k dalším seshora z křídla. Nedělním oddělením centroplánu od trupu tak vyvrcholily více než čtyřměsíční přípravy. Nejenže bylo nutné rozpojit všechny šroubované a nýtované spoje, palivová čerpadla, potrubí, kabely a další součásti, ale také demontovaný díl i trup podložit speciálními konstrukcemi. Když bylo vše připraveno, zapřáhli jsme centroplán za podvozek a „hupcukem“ jsme jej odtáhli na posuvných přípravcích.

   

Vlevo: Pohled na dno křídelní palivové nádrže po povolení všech spojů, těsně před začátkem rozpojování. Vpravo: spodní strana křídla při rozpojování.

Nyní zbývá udělat totéž na levé straně letounu. Přípravy už probíhají a doufáme, že do konce srpna demontujeme i levý centroplán. Věříme, že to půjde bez komplikací – teď už víme, jak na to :-) Mezitím ve spolupráci s firmou Universal Transport „vyladíme“ samotnou přepravní akci a pak už vyjedeme směr Kunovice. Budeme vás samozřejmě informovat a těšíme se, že u toho budete s námi.

Děkujeme Vám za podporu a za sympatie. I díky Vaší pomoci jsme se dostali tak daleko – k samotnému Velkému přeletu nám už chybí jen pár posledních kroků. Zůstaňte tedy na příjmu...

Vaše posádka Velkého přeletu

 

PS: Děkujeme našim sponzorům a partnerům: 

Děkujeme také...

© 2014 marty+

Vytvořeno službou Webnode E-shop