Aero Ae-45

Verze: Ae 45

Typ: dopravní aerotaxi

Výrobce: Aero, Let Kunovice

Rok výroby: 1951 - Aero / 

Zalétán: 1956 - Let Kunovice                                                                        

Imatrikulace: OK-FHA                                                              

Výrobní číslo: 51163                                                              

Provozovatelé: Krajský aeroklub Ostrava, Slovácký aeroklub Kunovice

 (Foto: Vladimír Janík)

Charakteristika

Aero Ae-45 je československý čtyřmístný celokovový dvoumotorový dolnoplošník s podvozkem záďového typu, který sloužil při nepravidelné letecké dopravě, obchodních a služebních cestách. V 50. letech sloužilo kolem 50 strojů Ae-45 v aerotaxovém oddíle Československých aerolinií, který zajišťoval čs. podnikům a jednotlivcům lety na objednávku. V padesátých letech se proslavil v mnoha zemích světa. Jako civilní dopravní letoun byl známý jako „aerotaxi“, ve velkém se vyvážel do zahraničí. 

(Foto: Vladimír Janík)
 

Historie

Vývoj typu byl zahájen v ilegalitě během okupace před koncem 2. světové války v roce 1945 konstruktéry pražské aerovky (Miroslav Baitler, Jiří Bouzek, Ondřej Němec a František Vlk). Rok zahájení vývoje byl zvolen i pro typové označení, proto číslo 45. První prototyp byl zalétán 21. 7. 1947. Ae 45 se sérově vyrábělo mezi lety 1948 - 1951 v továrně Letecké závody n.p., výrobna II Vysočany (Aero Vysočany). Od roku 1948 do roku 1951 bylo postaveno ve Vysočanech přes 150ks. Vzhledem k přípravě licenční výroby sovětských stíhacích letadel a stěhování Aera z Vysočan do Vodochod, bylo rozhodnuto pokračovat ve výrobě v Letu Kunovice. V Kunovicích byla výroba obnovena v roce 1953, kde bylo nejprve smontováno 20 strojů z dílů dodaných z Aera. Kunovičtí konstruktéři stroj mezitím zmodernizovali a rozjela se produkce vylepšené verze, která dostala označení Aero Ae-45 S Super, ale spíše se jí říkalo "Super Aero". 

(Foto: Vladimír Janík)

Celkem bylo v Kunovickém Letu  vyrobeno necelých 250 kusů Ae-45 a Ae 45 S. V roce 1958 vznikla v Kunovicích poslední modernizovaná varianta označovaná Ae 145, které bylo v letech 1959 -1961 vyrobeno 142 kusů. Všechny verze byly obchodně velmi úspěšné  a prodávaly se prakticky do celého světa. 

(Foto: Vladimír Janík)

Životopis 

Letoun Ae-45 OK-FHA výr. č. 51163 byl vyroben v Aeru Vysočany v roce 1951, ale kompletně sestaven až v Kunovicích. Zapsán do leteckého rejstříku byl 13. 4. 1956 a poté uveden do provozu pod Krajským aeroklubem Ostrava, kde sloužil jako aerotaxi. Později byl převeden do Slováckého aeroklubu v Kunovicích kde dolétal v roce 1978, z leteckého rejstříku byl vymazán 5. 2. 1980. Na letoun OK-FHA bylo v kunovickém Aerotechniku namontováno vlečné zařízení a sloužil několikrát jako vlečný letoun k vlekání větroňů, nejen ve Slováckém aeroklubu Kunovice. Pro pro reprezentační družstvo Svazarmu ČSSR převlekl z Anglie dva laminátové vysokovýkonné větroně společnosti Slingsby zn. Kestrel (poštolka) 19 ST . OK-FHA přistála s prvním zakoupeným laminátovým větroněm Kestrel dne 20. 5. 1972 na letišti v Praze – Letňany v 19,07 hod. SEČ. Trasa letu byla dlouhá  1 400 km,  Ae-45 pilotoval Miroslav Kobr, větroň Kestrel Jaroslav Pokorný.

V muzeu 

Muzeu byl darován Slováckým aeroklubem Kunovice v roce 1980.
 

Zajímavosti

Jeden z posledních dvaceti vyrobených v Aeru Vysočany a po převedení výroby z Vysočan jeden prvních zkompletovaných v Kunovicích.
Letoun Aero Ae-45 měl také zahraniční úspěchy. V srpnu 1949 zvítězil v „Norton Griffiths Challenge Trophy“, šéfpilot Jan Anderle a týž pilot provedl non-stop přelet Sahary. Ae 45 je navíc prvním letounem československé výroby, které překonalo Atlantský oceán, kdy v roce 1958 letoun Ae-45 S italského obchodníka Dr. Brielliho přelétl Atlantik z Buenos Aires do Milána s mezipřistáním na ostrově Fernando de Norronha.
 

Technické údaje

Posádka: 1 + 3
První vzlet: 1947
Rozpětí: 12,25 m
Délka: 7,54 m
Výška: 2,30 m
Prázdná hmotnost: 860 kg
Užitečné celkové zatížení: 540 kg
Max. rychlost (při zemi): 280 km/hod.
Praktický dostup: 4 700 m
Max. dolet: 1 000 km
Vzletový výkon: 2 × 77 kW
Typ motoru: 2 × WM-4-III
Palivo: letecký benzin 78