Aero L-29 Delfín (0113)

Třináctý kus první výrobní série

Doprava L-29 z Košic do Kunovic byla husarským kouskem. Delfín byl vlečen na tyči na svém podvozku za nákladní Avií A30, na které byla naložena odmontovaná křídla. Celý převoz z Košic trval cca 16 hod.

 Na X. leteckém dnu s Květy 1981 předváděl v Kunovicích vrtulník Mi-8 Slovairu nesení břemene v podvěsu. Břemenem se stal exponát muzea, a to "košický" L-29 Delfín (0113).


K příležitosti X. leteckého dne s Květy byl opatřen reklamním nátěrem "Let Kunovice".

Foto: Gerard Helmer

Renovace Delfína v Leteckých opravnách Slováckého aeroklubu

Jedním z projektů zahájených v zimě 2018 ve spolupráci s Leteckými opravnami Slováckého aeroklubu je renovace L-29 Delfín (0113) do podoby, v jaké létal u 2. leteckého školního pluku v Košicích.

Reklamní nátěr z roku 1981 "vydržel" na letounu až do renovace zahájené v zimě 2018.

L-29 (0113) nosil u 2. lšp v Kočicích standardní nátěr v barvě kovu s červenými doplňky. Letoun prochází renovací do původního stavu v Leteckých opravnách Kunovice.

L-29 (0113) po rozpojení trupu.


Renovace L-29 (0113) pokračuje i v roce 2019.

Odpojená ocasní část ještě před odstraněním starých nátěrů....

... a ocasní část po odstranění starých nátěrů.

Trup s centroplánem po odstranění starých barev...

... je po dlouhých 38 letech opět v původní barvě kovu.


Technické údaje:
Posádka: 1 + 1
První vzlet (prototypu XL-29): 5. 4. 1959
Rozpětí: 10,29 m
Délka: 10,81 m
Výška: 3,13 m
Prázdná hmotnost: 2 280 kg
Užitečné celkové zatížení: 1 260 kg
Max. rychlost (při zemi): 610 km/hod.
Praktický dostup (ve dvojím obsazení): 10 900 m
Max. dolet: 890 km
Tah motoru: 8,7 kN
Typ motoru: M-701 (čsl. konstrukce a výroby)
Palivo: letecký petrolej