Aero L-29 Delfín

Kód NATO: "Maya"

Typ: cvičný

Výrobce: Středočeské strojírny n.p., Odolena Voda (Aero Vodochody)

Rok výroby: 1962                                                                                    

Trupové číslo: 0113                                                                  

Výrobní číslo: 290113                                                             

Provozovatel: Československá lidová armáda (ČSLA)

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový proudový celokovový letoun. Trup má poloskořepinovou konstrukci a je tvořen třemi částmi. Křídlo je samonosné, jednonosníkové konstrukce. Přistávací zařízení je zatahovací příďového typu; hlavní podvozek se zatahuje do křídel směrem k trupu. 
 

Historie

Počátky vývoje L-29 spadají do roku 1955, kdy se ve VZLÚ v Letňanech objevily první studie. V listopadu 1958 byl hotov prototyp XL–29, první zkušební let se uskutečnil 5. května 1959 a byl poháněn britským motorem Bristol Siddeley Viper. V roce 1961 zvítězil L–29 nad polským TS–11 Iskra a sovětským Jak–30 v soutěži o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy. Delfín umožňoval ekonomický výcvik pilotáže, létání bez vidu, nácvik střelby z palubních zbraní i bombardování pozemních cílů. Získal zlaté medaile na veletrzích v Brně a v Lipsku a vyvolal zvýšený zájem západních států o naši leteckou produkci. Sovětská pilotka Marina Popovičová s ním 10. 6. 1963 vytvořila výkonem 600 km/hod. mezinárodní rychlostní rekord na uzavřeném okruhu 100 km v podtřídě C–1–d, tedy pro letadla o hmotnosti 1 750 – 3 000 kg. 

L-29 byl vyráběn nejenom ve Vodochodech, ale i v Kunovicích. První sériově vyrobený kunovický Delfín, pilotovaný ing. Františkem Svinkou a Vladimírem Vlkem vzlétl z kunovického letiště v roce 1963. 

Foto z roku 1971 a pohled na nádvoří továrny Let Kunovice, kde čekají za L-410 na odlet do SSSR čerstvě vyrobené L-29. (Foto: Vladimír Janík)

Životopis 

L-29 0113 strávil celou svou leteckou kariéru ord roku 1962  do roku 1978 u 2. školního leteckého pluku v Košicích.
 

V muzeu

 Doprava L-29 z Košic do Kunovic byla husarským kouskem. Delfín byl vlečen na tyči na svém podvozku za nákladní Avií A30, na které byla naložena odmontovaná křídla. Celý převoz z Košic trval cca 16 hod.
 
K příležitosti X. leteckého dne s Květy byl opatřen reklamním nátěrem "Let Kunovice" (Foto: Gerard Helmer)
 

Zajímavost

L-29 v.č. 290113 je třináctý vyrobený kus první výrobní série "dvacetdevítek". Málo se o tom ví, že L-29 Delfín se vyráběl v Letu Kunovice deset let (1963 - 1973), a celkem se v kunovické továrně vyrobilo 1 722 z celkem vyrobených 3 665 kusů. 

 

 Na X. leteckém dnu s Květy 1981 předváděl v Kunovicích vrtulník Mi-8 Slovairu nesení břemene v podvěsu. Břemenem se stal exponát muzea, a to "košický" L-29 Delfín (0113).

Letoun prochází rekonstrukcí.

Probíhající renovace Delfína v Leteckých opravnách Kunovice

Jedním z projektů zahájených v zimě 2018 ve spolupráci s Leteckými opravnami Slováckého aeroklubu je renovace L-29 Delfín (0113) do podoby, v jaké létal u 2. leteckého školního pluku v Košicích.

 

Reklamní nátěr z roku 1981 "vydržel" na letounu až do renovace zahájené v zimě 2018.

L-29 (0113) nosil u 2. lšp v Košicích standardní nátěr v barvě kovu s červenými doplňky. Letoun prochází renovací do původního stavu v Leteckých opravnách Kunovice.

L-29 (0113) po rozpojení trupu.

 

Renovace L-29 (0113) pokračuje i v roce 2019.

Odpojená ocasní část ještě před odstraněním starých nátěrů....

... a ocasní část po odstranění starých nátěrů.

Trup s centroplánem po odstranění starých barev...

... je po dlouhých 38 letech opět v původní barvě kovu.

Technické údaje

Posádka: 1 + 1
První vzlet (prototypu XL-29): 5. 4. 1959
Rozpětí: 10,29 m
Délka: 10,81 m
Výška: 3,13 m
Prázdná hmotnost: 2 280 kg
Užitečné celkové zatížení: 1 260 kg
Max. rychlost (při zemi): 610 km/hod.
Praktický dostup (ve dvojím obsazení): 10 900 m
Max. dolet: 890 km
Tah motoru: 8,7 kN
Typ motoru: M-701 (čsl. konstrukce a výroby)
Palivo: letecký petrolej