Aero L-29 R "OKO"

Omlouváme se, stránka je ve výstavbě.

Verze: "R"

Kód NATO: "Maya"

Typ: fotoprůzkumný a bitevní

Výrobce: Aero Vodochody n.p.,  Odolena voda

Rok výroby: 1967                                                                                    

Trupové číslo: 3157                                                                  

Výrobní číslo: 013157                                                              

Provozovatel: Československá lidová armáda (ČSLA) 1967 - 1990

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový proudový celokovový letoun. Trup má poloskořepinovou konstrukci a je tvořen třemi částmi. Křídlo je samonosné, jednonosníkové konstrukce. Přistávací zařízení je zatahovací příďového typu; hlavní podvozek se zatahuje do křídel směrem k trupu. 

Historie

 

Životopis

1967 - 1969 / 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk, Plzeň-Lině

1969 - 1990 / 3. letka taktického průzkumu, Pardubice

1990 / 9. stíhací letecký pluk, Bechyně

1990 / přeletěn a zrušen v Hradci Králové

1991 / převezen do Leteckého muzea v Kunovicích

 

V muzeu

Fotoprůzkumný a bitevní Let L-29R ev.č.2613 byl do muzea přepraven v roce 1991 z Hradce Králové.

Stejným způsobem a stejně dobrodružně jako přetah (L-29, 0113) proběhl přetah letounu L-29R. Na tyči za nákladní Avií A30. Na snímku šťastní účastníci úspěšně provedené "operace" před L-29R (2613) již v Kunovicích.

Zajímavost

Verze R se označovala jako "OKO" a od cvičné verze L–29 lišil zástavbou speciálního kontejneru pro fotovýstroj na spodní straně trupu pod pilotní kabinou. Pro zvýšení doletu se na konce křídla pevně instalovaly přídavné palivové nádrže. Takto vybavený stroj se mohl používat i pro skutečný taktický průzkum.

Technické údaje

Posádka: 1 + 1
První vzlet: 1965
Rozpětí: 11,10 m
Délka: 10,81 m
Výška: 3,13 m
Prázdná hmotnost: 2 880 kg
Užitečné celkové zatížení: 1 000 kg
Max. rychlost (při zemi): 610 km/hod.
Praktický dostup: 10 900 m
Max. dolet: 890 km
Tah motoru: 654 kW/890 kp
Typ motoru: M-701
Palivo: letecký petrolej