Avia Av/IL-14 FG

Verze: "FG "

Kód NATO: "Crate" (bedna)

Typ: fotogrametrický

Výrobce: Aero Vodochody n.p.,  Odolena voda

Rok výroby: 1957 / 1968                                                                                    

Trupové číslo: 1103                                                                 

Výrobní číslo: 601103                                                              

Provozovatel: Československá lidová armáda (ČSLA), 1957 - 1967 Transportní skupina / 1968 - 1986 / Fotoletecká skupina

Dochovaná fotografie z přistání Il-14 FG (1103) na kunovském letišti. Na finále letoun vedl armádní pilot kpt. Jaroslav Chimický.

Charakteristika

Dvoumotorový, celokovový, samonosný dolnoplošník potažený duralovým plechem s bílou eloxáží. Trup poloskřepinové konstrukce kruhového průřezu o průměru 2,8 m. Tříbodový podvozek příďového typu, hlavní kola se zatahují do motorových gondol, příďový do trupu. Il-14FG (Av-14FG) – speciální modifikace pro vzdušné snímkování s kabinou navigátora uvnitř výrazně rozšířené a bohatě prosklené přídě trupu. 

Uvnitř trupu se nachází tmavá komora určená k vyvolávání exponovaných filmů přímo za letu, dále pracoviště dvou operátorů fotoaparátů. V centroplánu letounu se nacházejí otevíratelné kryty dvou leteckých foto-kamer, první přímo za odtokovou hranou, druhý přímo před náběžnou hranou křídla. Speciál Av-14FG byl přitom opatřen též průzory pro tři fotoaparáty pro šikmé boční snímkování. První se nachází na levém boku přídě trupu přímo pod prvním hranatým okénkem, další byl na pravém boku trupu za odtokovou hranou křídla ve spodní části vstupních dveří, třetí se nacházel na levém boku zádě trupu, přímo naproti vstupním dveřím. Podlažní lafety byly určeny pro měřičské fotoaparáty typu LMK-2000 (ohnisková vzdálenost 89 až 305 mm) východoněmecké výroby. Za boční průzory se pak obvykle umisťovaly fotoaparáty pro šikmé snímkování typu AFA-BAF-40P (ohnisková vzdálenost 3 až 45 mm) sovětské výroby. Pro některé mise se používaly staré, ale spolehlivé švýcarské fotoaparáty typu Wild RC-10.

 

Historie

Fotogrammetrické "čtrnáctky" plnily úkoly jak pro potřeby armády, tak i v zájmu národního hospodářství. Například byly použity pro evidenci nemovitostí, obnovu map, IČ-snímkování Krkonoš (za účelem zjištění rozsahu poškození obalečem modřínovým), sběr podkladů pro hodnocení ekologických havárií a snímkování dálnic, dolů a železničních uzlů apod.

Životopis

Letoun v.č. 601103 byl vyrobený v Avii Letňany jako třetí IL-14 licenčně postavený v československu. Vyroben a zalétnut byl  26. 5. 1957 původně ve verzi Av-14P. Až v letech 1967 - 1968 byl přestavěn v Aero Vodochody na fotogrametrickou verzi FG. Letoun sloužil v letech 1968 - 1986 u FLS - Fotoletecké skupiny v Hradci Králové.
Avia Il-14FG (1103) v době své služby u ČSLA.
 

V muzeu

21. 11. 1986 přistál v Kunovicích letoun Avia Il-14FG (1103) po přeletu z útvaru v Hradci Králové.

Alois Hráček vítá posádku Il-14FG (1103) po přistání v Kunovicích.

"eFGéčko" (1103) ještě s původním standardním a atraktivním nátěrem. V této podobě létala většina Il-14FG u fotoletky Československé armády.

Zajímavost

Na palubě letounu se nacházela tzv. tmavá komora, kde bylo možné vyvolávat pořízené snímky ještě za letu. Letoun byl navíc oproti standardním Av/IL-14 vybaven i palubním kyslíkovým systémem, kvůli fotoletům které probíhaly i ve výškách nad 5 000 m. Tento kyslíkový systém byl vyveden i na palubní WC.

Technické údaje

Posádka: 2 + 1 + 3
První vzlet: 1967
Rozpětí: 31,70 m
Délka: 24,10 m
Výška: 7,90 m
Prázdná hmotnost: 12 500 kg
Užitečné celkové zatížení: 4 550 kg
Max. rychlost (při zemi): 410 km/hod.
Praktický dostup: 7 400 m
Max. dolet: 1 200 km
Vzletový výkon: 2 × 1 398 kW
Typ motoru: 2 × M-82/AŠ 82T
Palivo: letecký benzín 90