Let C-11 / Jakovlev Jak-11

Verze: C

Kód NATO: "Moose" (los)

Typ: cvičný

Výrobce: SPP - Strojírny první pětiletky n. p. Kunovice (Let Kunovice)

Rok výroby: 1956 

Zalétán: 1956 - Let Kunovice                                                                        

Trupové číslo: PK-35 (1721)                                                             

Výrobní číslo: 171721                                                              

Provozovatelé: Československá lidová armáda (ČSLA)

C-11 ex 1721 (v.č. 171721) má fiktivní evidenční číslo PK-35 a je v Leteckém muzeu v Kunovicích od roku 1975. (Foto: Jarda Sedlář)

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový pístový dolnoplošník. Kostru trupu tvoří příhradová konstrukce svařená z chrommanganokřemíkových trubek, doplněná o výztuhy z ocelových profilovaných drátů a potažená plátnem. Kostra křídla kovová s průběžným hlavním nosníkem, lichoběžníkovým půdorysem, pevné části ocasních ploch jsou potaženy duralovým plechem, křidélka mají kovovou kostru potaženou plátnem. Krycí panely motoru a posádky jsou duralové plechy. Sedmiválcový jednohvězdicový motor poháněl kovovou dvoulistou stavitelnou vrtuli o průměru 3 m. Podvozek je ostruhového typu s hlavním podvozkem zatahovacím směrem ke trupu s pevným ostruhovým kolečkem.

Jediná letuschopná C-11 výr. čísla 171511 na návštěvě v Kunovicích v rámci akce Military den Kunovice v červnu 2018. (Foto: Otomar Šimák)

Historie

Jakovlev Jak-11 byl sovětský cvičný letoun, který vznikl v konstrukční kanceláři A. S. Jakovleva a jehož licenční výroba byla v Československu zahájena v roce 1953 v podniku Let v Kunovicích pod označením Let C-11 ("C" jako cvičný). Letoun konstrukčně vycházel ze stíhacího letounu z 2. sv. války Jak-3 a postupně nahradil oblíbené letouny původně německé konstrukce Arado Ar-96 B, které využívala Československá armáda k pokračovacímu výcviku stíhacích letounů, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používáno nejen v zemích Varšavské smlouvy a v rozvojových zemích, ale bylo exportováno také např. do Rakouska. Výroba v Kunovicích probíhala v letech 1953 - 1956 a vyrobeno se celkem 708 kusů. Uživatelé: Československo, Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Egypt, Indonésie, Irák, Jemen, Maďarsko, NDR, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Severní Korea, Somálsko, Sýrie, Vietnam.

Military den Kunovice 30. 6. 2018 (Foto: Josef Tymonek)

Životopis 

Vystavený letoun C-11 byl vyroben v LETu Kunovice v roce 1956, zalétal jej tovární pilot Miloslav Šmídt. Používán byl pouze v ČSLA a nikdy nebyl provozován Svazarmem. V průběhu služby létal také jako vedoucí stroj tříčlenné akrobatické skupiny.  Na křídlech a stabilizátoru je stále patrné rozmístění barev z této doby (téměř před 50 lety). Po skončení služby u čs. letectva byl tento stroj, tak jako mnoho dalších, umístěn v LOT Trenčín. Zde letoun chátrala až do roku 1975, kdy ji skupinář technologie sestav draků František Cimbálník a technolog konečných montáží letadel a spoluzakladatel leteckého muzea Alois Hráček zajistili pro nově budované muzeum letounů vyráběných v n.p. LET.
 
Nepříliš kvalitní snímek, na kterém je v popředí vidět trupové číslo 1721. Jedná se o muzejní C-11, která nosí od roku 1979 fiktivní zbarvení a značku PK-35. Záměrem vedení muzea je letounu při plánované rekonstrukci vrátit původní zhled letounu ze služby u ČSLA.
 

V muzeu

C-11 byl získán členy Slováckého aeroklubu v roce 1975 v podniku Letecké opravovne Trenčín, kde byl zakoupen jako letecký šrot a stal se druhým exponátem v expozici vznikajícího "Slováckého leteckého muzea".

Demontáž C-11 v.č. 171721 v Leteckých opravnách Trenčín před transportem do Kunovic. (Foto archiv: LMKU)

Vykládka C-11 v.č. 171721 na letišti v Kunovicích. Na snímku je patrné rozmístění barevných polí původního akrobatického zbarvení letounu na křídle. (Foto: Slovácký aeroklub Kunovice)

Zajímavost

První kunovická C-11 se do vzduchu vznesla 29. 10. 1953 s továrním pilotem Miloslavem "Čárou" Šmídtem. Tímto dnem se zároveň odstartovala tradice sériové letecké výroby v Kunovicích, která trvá do dnes. Pamětník Jaroslav Olbert vzpomíná: "Pro všechny zaměstnance, a také pro Kunovice, to byl velký svátek. Vzlet a první let sledovalo před nádvořím na starém letišti desítky zaměstnanců a kunovjanů, kteří si nenechali ujít takový svátek a od tzv. nového závodu ke starém šli pěšky ve velkém zástupu. První let jimi vyrobeného letounu jim zůstal v paměti po celý zbytek života."

Na snímku je v kabině po záletu, jedné z mnoha C-11-tek, tovární pilot Miloslav Šmídt v závodě přezdívaný "Čára". (Foto: archiv Jaroslav Olbert st.)

Technický popis:

Hlavní technické údaje:
Posádka: 1 + 1
První vzlet: 29. 10. 1953 (v SSSR 1946)
Rozpětí: 9,40 m
Délka: 8,50 m
Výška: 3,28 m
Prázdná hmotnost: 1 950 kg
Užitečné celkové zatížení: 550 kg
Max. rychlost (ve výšce 2 500 m): 460 km/hod.
Praktický dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m
Max. dolet: 1 260 km
Vzletový výkon: 514 kW
Typ motoru: M-21/AŠ 21
Palivo: letecký benzín