Let L-410 A Turbolet (OK-ADO)

Tovární piloti Ing. František Svinka a František Srnec zálétli 10. 12. 1970 první sériový stroj s registrací OK-178 (později OK-AZB). Celá první série čítala šest strojů a v dokumentaci byla označena čistě jako L-410.

první sériová L-410 OK-AZB na tehdejším letišti Uherské Hradiště - Kunovice. (Foto: Vladimír Janík)

V průběhu letových zkoušek prototypů došlo k několika konstrukčním úpravám draku, které se odrazily v provedení pozdějších sériových letounů. Byla zvětšena zásoba paliva, především však byla přepracována konstrukce podvozku, který při bočním větru během přistávání vykazoval některé nevýhody. Nový podvozek s větším rozchodem kol a zmenšenou světlostí nad povrchem dráhy tyto nedostatky odstranil. Změnil se také systém zatahování. Předchozí hlavní podvozek se sklápěl dopředu, nový směrem k ose trupu. Pod zadní částí trupu současně přibývá malý kýl.

Od roku 1971 byly na nových letounech L-410 zaváděny další úpravy, spočívající v zesílení potahu vodorovných ocasních ploch, montáži vrtulí Hartzell, ale hlavně v zesílené konstrukci draku vedoucí ke zvýšení max. vzletové hmotnosti z původních 5400 kg na 5700 kg. Po těchto úpravách nesl typ nové označení L-410 A.

Jako vůbec první byl široké veřejnosti poprvé představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně na podzim roku 1970 L-410 Turbolet (OK-ADO). Na veletrhu byl letoun instalován přímo na ploše výstaviště před expozicí Podniku zahraničního obchodu - Omnipol. Vystaven byl s "veletržní" registrační značkou OK-AZC. (Foto archiv: Albert Orlita)

Rok po brněnské výstavní premiéře byly L-410 poprvé nasazeny novým provozovatelem Turboletů, podnikem pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava, na nepravidelnou linku Praha-Brno-Praha. Jednalo se prakticky o propagační lety v rámci dalšího ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu Brno 1971. Na pilotní místa L-410 A Turbolet OK-ADQ a OK-ADN usedli čerstvě přeškolení piloti Slov-Airu Zdeněk Bedřich, Ján Mičica a Ing.Vojtěch Fülöp, kterým vypomáhali i kunovičtí zkušební piloti.

Prvním komerčním provozovatelem OK-ADO se stal slovenský podnik Slov-Air Bratislava, který letoun provozoval od roku 1971 do roku 1975. (Obr. marty+)

Slov-Air převzal v letech 1971 až 1974 postupně 12 letadel L-410 a L-410 A, která začala nahrazovat na pravidelnách vnitrostátních linkách dosluhující letouny Avia Av-14 a brzy zajišťovala i dopravu na nově otevřená dopravní letiště. Se Slov-Airem začaly Turbolety pravidelně létat linky z Lučence, Žiliny, Mariánských Lázní, Holešova i z Kunovic a uvažovalo se i o dalším rozšíření linek. Jen za rok 1974 přepravily L-410 tohoto podniku přes 95 000 cestujících.

Od roku 1975 do roku 1980 sloužil OK-ADO u Československých aerolinií. (Foto archiv: Albert Orlita)

Posledním provozovatelem OK-ADO byl Slovácký aeroklub Kunovice.

Typu L-410 A bylo vyrobeno, či na tento standard upraveno, celkem 25 kusů, z toho čtyři L-410 A byly podrobeny neobyčejně náročným zkouškám v SSSR           probíhajících za extrémních povětrnostních podmínek při teplotách vzduchu od -40oC do +44oC. Vynikající výsledky těchto a dalších zkoušek při zavádění následujících modifikací vedly ke skutečnosti, že letouny řady L-410 byly jediným typem zahraniční konstrukce a výroby v letadlovém parku tehdejšího Aeroflotu.

L-410 A (OK-ADO) vyfotografovaných v "ruské zimě" ve Slováckém aeroklubu Kunovice v roce 1980/81. (Foto:  Vladimír Janík)


Technické parametry:
Posádka: 2 + 17
První vzlet: 10. 12. 1970
Rozpětí: 17,48 m
Délka: 13,60 m
Výška: 5,65 m
Prázdná hmotnost: 3 555 kg
Užitečné celkové zatížení: 2 145 kg
Max. rychlost (při zemi): 365 km/hod.
Praktický dostup: 8 100 m
Max. dolet: 1 160 km
Vzletový výkon: 2 × 526 kW
Typ motoru: 2 × PT-6 A-27
Palivo: letecký petrolej