Let L-410 A Turbolet (OK-ADO)

Verze: "A "

Typ: dopravní letoun

Výrobce: Let n.p. Kunovice

Rok výroby: 1971

Imatrikulace: OK-ADO

Výrobní číslo: 710005

Provozovatelé: Slov-Air Bratislava 1972-1976, Československé aerolinie 1976-1982, Slovácký aeroklub Kunovice 1982-1993

Charakteristika

Celokovový turbovrtulový hornoplošník. V přední části trupu poloskořepinové konstrukce je umístěn přední zavazadlový prostor a šachta příďového podvozku. Střední část tvoří pilotní prostor, za ním umístěná kabina cestujících, zadní část nese ocasní plochy, zadní zavazadlový prostor a toaletu. Křídlo je dvounosníkové lichoběžníkového půdorysu, vyrobeno vcelku. Přistávací zařízení tvoří tříkolový zatahovací podvozek s hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými, elektricky vodivými pneumatikami. 
 

Historie

Po čtyřech prototypech XL-410 (tři létající a jeden na pevnostní zkoušky) vznikla první série L-410, která čítala šest strojů a v dokumentaci byla označena čistě jako L-410. Od roku 1971 byly zaváděny další úpravy, spočívající v zesílení potahu vodorovných ocasních ploch, montáži vrtulí Hartzell, ale hlavně v zesílené konstrukci draku vedoucí ke zvýšení max. vzletové hmotnosti z původních 5400 kg na 5700 kg. Po těchto úpravách nesl typ označení L-410 A. Byla zvětšena zásoba paliva, způsob odledování křídel apod., především však byla přepracována konstrukce podvozku, který při bočním větru během přistávání vykazoval některé nevýhody. Nový podvozek s větším rozchodem kol a zmenšenou světlostí nad povrchem dráhy tyto nedostatky odstranil. Změnil se také systém zatahování – starý se hlavní podvozek sklápěl dopředu, nový směrem k ose trupu. Pod zadní částí trupu současně přibyl malý kýl. Typu L-410 A bylo vyrobeno, či na tento standard upraveno, celkem 25 kusů. Od roku 1971 byly L-410 poprvé nasazeny novým provozovatelem Turboletů, podnikem pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava. 
Poprvé  byly L-410 nasazeny novým provozovatelem Turboletů, podnikem pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava, na nepravidelnou linku Praha-Brno-Praha. Jednalo se prakticky o propagační lety v rámci dalšího ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu Brno 1971. Na pilotní místa L-410 A Turbolet OK-ADQ a OK-ADN usedli čerstvě přeškolení piloti Slov-Airu Zdeněk Bedřich, Ján Mičica a Ing.Vojtěch Fülöp, kterým vypomáhali i kunovičtí zkušební piloti.
 
Slov-Air převzal v letech 1971 až 1974 postupně 12 letadel L-410 a L-410 A, která začala nahrazovat na pravidelnách vnitrostátních linkách dosluhující letouny Avia Av-14 a brzy zajišťovala i dopravu na nově otevřená dopravní letiště. Se Slov-Airem začaly Turbolety pravidelně létat linky z Lučence, Žiliny, Mariánských Lázní, Holešova i z Kunovic a uvažovalo se i o dalším rozšíření linek. Jen za rok 1974 přepravily L-410 tohoto podniku přes 95 000 cestujících. Typu L-410 A bylo vyrobeno, či na tento standard upraveno, celkem 25 kusů, z toho čtyři L-410 A byly podrobeny neobyčejně náročným zkouškám v SSSR probíhajících za extrémních povětrnostních podmínek při teplotách vzduchu od -40oC do +44oC. Vynikající výsledky těchto a dalších zkoušek při zavádění následujících modifikací vedly ke skutečnosti, že letouny řady L-410 byly jediným typem zahraniční konstrukce a výroby v letadlovém parku tehdejšího Aeroflotu.
 

Životopis 

OK-ADO byl vyroben v roce 1970 ve verzi L-410 a byl historicky prvním Turboletem, který byl představen jako první z dlouhé řady L-410 v budoucnu, široké veřejnosti v září roku 1970 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Na výstavišti byl instalován přímo před expozicí Podniku zahraničního obchodu - Omnipol. 

 Jako vůbec první byl široké veřejnosti poprvé představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně na podzim roku 1970 L-410 Turbolet, který byl vystaven s "veletržní" registrační značkou OK-AZC. (Foto: Albert Orlita)

Na veletrhu byl letoun instalován přímo na ploše výstaviště před expozicí Podniku zahraničního obchodu - Omnipol. (Foto archiv: Albert Orlita)

Už v listopadu 1970 byl po svém záletu tento stroj předváděn ve Varaždinu v tehdejší Jugoslávii. Prvním provozovatelem OK-ADO se 14. 10. 1971 stal podnik pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava, který jej provozoval do začátku roku 1976. Teprve až na jaře 1975 byl OK-ADO přestavěn na standard "A" (L-410 A). Od 19. 2. 1976 do 1. 12. 1982 letoun provozovaly Československé aerolinie a do ukončení provozu měl letoun nálet 6 498 hodin a 15 minut při 7 989 startech. Dne 2. 12. 1982 byl OK-ADO převeden pod Aeroklub Svazarmu do Kunovic, kde sloužil až do 13. 1. 1993. Ve Slováckém aeroklubu měl stroj pestrý letecký život s mnoha lety do zahraničí (Jugoslávie, Bulharsko, Turecko, Rusko apod.) např. od 19. 10. 1984 do 28. 10. 1984 jen v Jugoslávii nalítal 21 hodin při 76 starech. Dne 24. 2. 1993 byl vyřazen z provozu. Za svou leteckou kariéru OK-ADO celkem nalítal 8 156 hodin a 15 minut při 12 255 startech.

Aeroklubová L-410 A OK-ADO na letišti v Burgasu (Foto: Vladimír Janík)

L-410 A (OK-ADO) vyfotografovaných v "ruské zimě" ve Slováckém aeroklubu Kunovice v roce 1982/83. (Foto:  Vladimír Janík)

V muzeu

Slováckým aeroklubem Kunovice byl OK–ADO do muzea předán po odlétání své životnosti na jaře 1993. 

Zajímavost

Ve spolupráci s Let n.p. spolu s dalšími podnikovými letouny OK-ADO svezl až tisíce dětí při vyhlídkových letech na Den dětí. Vyhlídkové lety, převážně pro děti zaměstnanců továrny LET, se zpočátku organizovaly v rámci leteckých dnů. Postupně však zájem natolik narostl, že se pro tento účel musely pořádat samostatné akce. Nebývalo výjimkou, že se od pátku odpoledne do neděle do večera svezlo i více než 5000 osob.  Jen za jeden takový den (1. 6. 1986) s OK-ADO s dětmi nalítal 7 hodin a 5 minut při 26 startech! 

Zbarvení

Prvním provozovatelem OK-ADO se 14. 10. 1971 stal podnik pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava, který jej provozoval do začátku roku 1976. (obr.: Martin Hrabec)
V letech1976 -1982 sloužil OK-ADO u Československých aerolinií. (Foto archiv: Albert Orlita)
Posledním provozovatelem OK-ADO byl Slovácký aeroklub Kunovice.
 

Technické údaje

Posádka: 2 + 17
První vzlet: 10. 12. 1970
Rozpětí: 17,48 m
Délka: 13,60 m
Výška: 5,65 m
Prázdná hmotnost: 3 555 kg
Užitečné celkové zatížení: 2 145 kg
Max. rychlost (při zemi): 365 km/hod.
Praktický dostup: 8 100 m
Max. dolet: 1 160 km
Vzletový výkon: 2 × 526 kW
Typ motoru: 2 × PT-6 A-27
Palivo: letecký petrolej