Let L-410 A Turbolet (OK-ADP)

Verze: "A "

Typ: dopravní letoun

Výrobce: Let n.p. Kunovice

Rok výroby: 1971

Imatrikulace: OK-ADP

Výrobní číslo: 7101001

Provozovatelé:  Slov-Air Bratislava 1972, Československé aerolinie 1976, Slovácký aeroklub Kunovice 1982

 (Foto: Vladimír Janík)

Charakteristika

celokovový turbovrtulový hornoplošník. V přední části trupu poloskořepinové konstrukce je umístěn přední zavazadlový prostor a šachta příďového podvozku. Střední část tvoří pilotní prostor, za ním umístěná kabina cestujících, zadní část nese ocasní plochy, zadní zavazadlový prostor a toaletu. Křídlo je dvounosníkové lichoběžníkového půdorysu, vyrobeno vcelku. Přistávací zařízení tvoří tříkolový zatahovací podvozek s hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými, elektricky vodivými pneumatikami. 

Historie

L-410 A OK- ADP byl zalétán 27. 11. 1971 a poté byl předán společnosti Slov-Air Bratislava, kde sloužil v letech 1972 - 1976. 

Životopis 

Po čtyřech prototypech XL-410 (tři létající a jeden na pevnostní zkoušky) vznikla první série L-410, která čítala šest strojů a v dokumentaci byla označena čistě jako L-410. Od roku 1971 byly zaváděny další úpravy, spočívající v zesílení potahu vodorovných ocasních ploch, montáži vrtulí Hartzell, ale hlavně v zesílené konstrukci draku vedoucí ke zvýšení max. vzletové hmotnosti z původních 5400 kg na 5700 kg. Po těchto úpravách nesl typ označení L-410 A. Byla zvětšena zásoba paliva, způsob odledování křídel apod., především však byla přepracována konstrukce podvozku, který při bočním větru během přistávání vykazoval některé nevýhody. Nový podvozek s větším rozchodem kol a zmenšenou světlostí nad povrchem dráhy tyto nedostatky odstranil. Změnil se také systém zatahování – starý se hlavní podvozek sklápěl dopředu, nový směrem k ose trupu. Pod zadní částí trupu současně přibyl malý kýl. Typu L-410 A bylo vyrobeno, či na tento standard upraveno, celkem 25 kusů. Od roku 1971 byly L-410 poprvé nasazeny novým provozovatelem Turboletů, podnikem pro leteckou činnost Slov-Air Bratislava.

 (Foto: Vladimír Janík)

Po ukončení dopravní přepravy u Slov-Airu byl  OK-ADP předán do flotily ČSA kde sloužil v letech 1976 - 1982. 

 (Foto: Vladimír Janík)

Dne 2. 12. 1982 byl předán poslednímu provozovateli - Slováckému aeroklubu Kunovice kde sloužil jak k letům s cestujícími, sanitním a vyhlídkovým letům a vysazování parašutistů.

 (Foto: Vladimír Janík)

V muzeu

Slováckým aeroklubem Kunovice byl OK–ADP do muzea předán po odlétání své životnosti bez motoru, vrtulí, přístrojového a dalšího vybavení v roce 1993. 

Zajímavost

Dne 18. 4. 1972 došlo k únosu OK-ADP z linky Mariánské Lázně - Praha do Norimberka v tehdejší NSR. Druhý pilot Robert Pfleger byl během únosu vážně zraněn střelbou z pistole. Jednalo se o první únos (ze dvou) tohoto typu letounu na západ. Podrobnosti o únosu ZDE
 (Kresba: Martin Hrabec)
 

Technické údaje

Posádka: 2 + 17
První vzlet: 10. 12. 1970
Rozpětí: 17,48 m
Délka: 13,60 m
Výška: 5,65 m
Prázdná hmotnost: 3 555 kg
Užitečné celkové zatížení: 2 145 kg
Max. rychlost (při zemi): 365 km/hod.
Praktický dostup: 8 100 m
Max. dolet: 1 160 km
Vzletový výkon: 2 × 526 kW
Typ motoru: 2 × PT-6 A-27
Palivo: letecký petrolej