Let L-410 M Turbolet

Verze: "M "

Typ: dopravní letoun

Výrobce: Let n.p. Kunovice

Rok výroby: 1973

Imatrikulace: OK-ADP

Výrobní číslo: 750401

Provozovatel:  VZLÚ (Výzkumný a zkušební letecký ústav) v Praze Letňanech

Charakteristika

Celokovový turbovrtulový hornoplošník. V přední části trupu poloskořepinové konstrukce je umístěn přední zavazadlový prostor a šachta příďového podvozku. Střední část tvoří pilotní prostor, za ním umístěná kabina cestujících, zadní část nese ocasní plochy, zadní zavazadlový prostor a toaletu. Křídlo je dvounosníkové lichoběžníkového půdorysu, vyrobeno vcelku. Přistávací zařízení tvoří tříkolový zatahovací podvozek s hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými, elektricky vodivými pneumatikami. Od předchozí verze „A“ je „M“ rozeznatelný především podle tvarově pozměněné kapotáže motorů – výfuky mají čtvercový tvar, horní hrana motorové gondoly není lomená a je zde navíc lapač vzduchu pro chlazení startergenerátoru.

Historie

Po dokončení vývoje nových československých turbovrtulových motorů Walter M601 v pražském Motorletu, nahradily tyto nové motory společně s domácími vrtulemi Avia V508 kanadské motory PT-6 a vrtule Hartzell. Nový Turbolet s ryze československou motorizací a vrtulemi dostal i nové typové označení L-410 M, L-410 MA a L-410 MU. První prototyp L-410 M (v.č. 730206) byl zalétnut dne 30. 11. 1973 posádkou Vladimír Vlk a Ing. František Svinka. Po prvních dvou prototypech byla od výrobního čísla 750402 zahájena jejich sériová produkce. Vůbec prvním uživatelem verze M bylo československé vojenské letectvo, které odebralo v letech 1975 a 1976 celkem 7 letounů.  Vojenská "emka" poctivě sloužila v českém i slovenském vojenském letectvu až do roku 1996. V Kunovicích výroba této verze běžela v letech 1975 - 1979 a za tři roky bylo vyexpedováno 110 kusů všech variant L-410M z toho bylo 100 kusů dodáno do tehdejšího SSSR. Dalším vývojem L–410 M na základě požadavků sovětského zákazníka na zkrácení délky startu a přistání vznikla postupným vývojem nejpočetnější vyráběná verze L–410 UVP. Před „úvépéčkem” tvořily „emka” nejpočetnější vyrobenou řadu L-410.

První sériová L-410M  po úpravě na verzi L-410MA vojenského evidenčního čísla 0402 československého vojenského letectva stojí pod kunovickou letištní věží. (Foto: Albert Orlita)

Životopis 

OK-022 po celou dobu svého provozu sloužil ve VZLÚ v rámci testování a provozních zkoušek prvního čsl. autopilota, který se od roku 1985 montoval do některých sériových letounů. 

 

V muzeu

Letoun přeletěli z VZLÚ Prahy Letňan do Kunovic v roce 1982 piloti Ing. Jiří Kunc a Ing. Jiří Pospíšil. Stroj L-410 M byl po přeletu zbaven většiny zkušebních přístrojů a agregátů VZLÚ pojmenovaných „LEMPL-2".

Zajímavost

L-410 M OK-022 vystavený v Leteckém muzeu v Kunovicích, je jediný dochovaný letoun ve verzi M v České republice.

 

Technické údaje

Posádka: 2 + 17
První vzlet: 1973
Rozpětí: 17,48 m
Délka: 13,60 m
Výška: 5,65 m
Prázdná hmotnost: 3 720 kg
Užitečné celkové zatížení: 1 980 kg
Max. rychlost (ve výšce 3 000 metrů): 365 km/hod.
Praktický dostup: 7 250 m
Max. dolet: 1 160 km
Vzletový výkon: 2 × 544 kW
Typ motoru: 2 × M-601 A
Palivo: letecký petrolej