První prototyp L-410 Let XL-410 Turbolet 001 "Matylda"

XL-410 v.č. 001 v Leteckém muzeu v Kunovicích představuje první článek unikátní kolekce počátku vývojové řady dopravních letounů L-410 Turbolet.

Úvodní studie

Na přelomu padesátých a šedesátých let, požadoval Aeroflot místo letounu Let L-200 Morava letoun s kapacitou 10 až 12 osob, jako náhradu za dvouplošník Antonov An-2. V Kunovicích se konstruktéři pustili do studie letounu s požadovanou přepravní kapacitou pod označením L-400. Původně se uvažovalo o hornoplošníku dvoumotorové koncepce s pístovými motory o výkonu 735 kW na motor. Když se ve druhé polovině šedesátých let na trhu objevily lehké turbovrtulové motory o výkonu okolo 515 kW a hmotnosti přibližně 140 kg, vrátili se konstruktéři ke studii L-400 a pod vedením šéfkonstruktéra Ing. Ladislava Smrčka byl zahájen vývoj typu pod novým označením L-410.

(Foto: VladimírJaník)

Zahájení vývoje

Finální návrh L-410 byl zpracováván v letech 1966 až 1967 jako letoun na krátké tratě pro dopravu 12 až 19 cestujících nebo nákladu do hmotnosti 1850 kg, s výhledem na širokou škálu jeho dalšího použití. Požadována byla schopnost provozu na letištích všech kategorií, včetně těch s krátkými vzletovými a přistávacími dráhami, s nezpevněným povrchem. Kromě salonní či služební verze, interiérem odpovídajícím přání zákazníka, mohl být letoun konvertován na verzi nákladní, sanitní, výsadkovou, nebo případně fotogrammetrickou. Předpokládalo se i využití pro navigační výcvik posádek.

Stavba prototypů

Dokumentace pro výrobu prototypů byla dohotovena v dubnu roku 1968 a bylo započato se stavbou prvních tří prototypů, z nichž druhý byl určen pro pevnostní zkoušku. Pro prototypy, náběh sériové výroby a zároveň pro základ vývoje domácího motoru byl po důkladném zvážení všech aspektů vybrán motor firmy United Aircraft of Canada Ltd. typu PT6A-27 o výkonu 526 kW s třílistými vrtulemi Hamilton 23LF-343. 25. 3. 1969 byly na první prototyp namontovány pohonné jednotky PT6A-27 a vrtule Hamilton Standard 23 LF 343. V následujících týdnech byly zahájeny motorové zkoušky a zkoušky chování letounu při pojíždění a brzdění.

První prototyp čtyřistadesítky XL-410 Turbolet, výrobního čísla 001, poznávací značky OK-60 na stojánce továrního letiště v Kunovicích je připraven na svůj první vzlet. (Foto: VladimírJaník)

Zálet prvního prototypu XL-410

16. dubna 1969 panovalo typické aprílové počasí s dešťovými a sněhovými přeháňkami i přesto odstartovali piloti Vladimír Vlk a Ing. František Svinka k plánovanému prvnímu zkušebnímu letu. Historicky prvnímlet L-410 let trval 45 minut.

16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v.č. 001 - první let "čtyřistadesítky"  (Foto: VladimírJaník)

Společné foto zkušebních pilotů se šéfkonstruktérem Turboletu po historicky prvním letu L-410, zleva Ing.František Svinka, Ing. Ladislav Smrček a Vladimír Vlk.Zálet OK-YKE zkušební šéfpilot Ing. František Svinka, šéfkonstruktér ing. Ladislav Smrček a zkušební pilot Vladimír Vlk (Foto: VladimírJaník)

Křest prvního prototypu na "Matyldu". (Foto: VladimírJaník)

Poprvé před veřejností

První veřejné předvádění nového stroje ještě v základním bílém nátěru proběhlo nejprve při malé letecké slavnosti 29. dubna 1969 v Kunovicích, poté se 1. května ukázal nad letištěm v Otrokovicích a nad prvomájovým průvodem v Uherském Hradišti. 15. května 1969 poprvé přistál na mezinárodním letišti Praha - Ruzyně, kde mu o dva dny později bylo vydáno Osvědčení o letové způsobilosti.

Poprvé v zahraničí

Dne 27. května 1969 odletěl první prototyp s čerstvě přidělenou civilní registrační značkou OK-YKE z Kunovic poprvé do zahraničí, a to rovnou na prestižní letecký veletrh "Aerosalon Paris Le Bourget 69". Do Paříže letoun letěl přes Prahu a Curych a na aerosalónu předvedl čtyři ukázkové lety. Prototyp pro tuto příležitost dostal atraktivní nový nátěr s pásem v barvách československé trikolóry po celé délce trupu . Tento styl nátěru s pásem, který sleduje pomyslnou osu trupu od špičky až po jeho konec, poznamenal všechny další exteriéry tohoto typu letadla na další léta. Devadesát procent zbarvení L-410 v té či oné podobě této "delfíní" křivky využívá do dnešních dnů.

Poslední lety

Význam první L-410 (OK-YKE) pro další vývoj a technické vylepšování postupně klesal podle toho, jak se na dalších prototypech a letounech z nulté série prováděly změny, které už na prototypech nešlo provést (například zásadní tvarová změna gondol podvozku a systému jeho zavírání). Postupně se používal spíše pro příležitostné lety, většinou do Prahy-Ruzyně či Letňan nebo Kbel, případně doprovodné lety při přeletech letadel zákazníkům. Posloužil také pro zabudování přechodné makety interiéru verze služební, zdravotnické, nákladní a výsadkové. Několikrát též byl spolu s ostatními továrními letouny použit při vyhlídkových letech, organizovaných Slováckým aeroklubem Kunovice. Poslední let s první L-410 vč.: 00-01 a s registrací OK-YKE provedli Ing. František Svinka a Vladimír Vlk (tak jako ten let první v dubnu 1969) dne 13.11.1974. Byl to vyhlídkový let v délce 22 minut a letoun v té době dosáhl "náletu" 1648 startů, 927 hodin a 20 minut.

V muzeu  

Další osudy prvního prototypu jsou prozaické. V roce 1978 byl v nekompletním stavu umístěn v areálu továrny v kolekci vyřazených letadel, kde našlo své zázemí nově vznikající letecké muzeum, které začalo vystupovat pod názvem Slovácké letecké muzeum. Tato letadla podle skrovných možností soustředila a udržovala parta mechaniků kolem zakladetelů muzea Aloise Hráčka a Jiřího Marka. Na konci roku 1983 byl XL-410 v.č.: 001 v nekompletním stavu převezen do podnikové mateřské školky v Kunovicích - Na Bělince, kde počasí, vítr i děti samy přispěly k jeho další devastaci. Počátkem devadesátých let byl stav letadla už tak špatný, že byla obava, že by mohl být dětem nebezpečný a padlo rozhodnutí letoun odstranit. 

Od konce roku 1983 do roku 1991 sloužil XL-410 v.č. 001 jako herní prvek v podnikové mateřské školce Let Kunovice - Na Bělince.  (Foto archiv LMKU)

Počátkem roku 1991 byl tedy XL-410 v.č.: 0011 ve školce demontován a převezen do čerstvě přemístěného leteckého muzea vedle areálu Slováckého aeroklubu Kunovice, kde se muzeum nachází dodnes. Později se pak dokonce objevily úvahy,že ten "vrak" by se mohl dát do šrotu. V tu chvíli museli přijít na řadu dobrovolníci. Mechanici Robert Pinkava a Zdeněk Svoboda opravili nejvíce poškozené části, zrestaurovali vnější nátěr a jejich zásluhou letoun přečkal až do dnešních dnů.

Text: Albert Orlita, Martin Hrabec

Renovace 2019

Nejvýznamnější produkt českého leteckého výrobce společnosti Aircraft Industries v Kunovicích, oslavil v dubnu 2019 půlstoletí od prvního vzletu. Více než čtyři dekády strávené pod širým nebem se na ní však výrazně podepsaly. Vedení Aircraft Industries (stávající výrobce L-410) město Kunovice a společnost Simplyfin nabídli pomoc stav tohoto unikátu změnit. Společně jsme se pustili do renovace, a to do podoby, v jaké se 16. 4. 1969 vydala první L 410 do oblak.

První čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001, se díky našim předchůdcům v muzeu dochovala do dnešních dnů,... ale více než čtyři dekády strávené pod širým nebem i přes mnohé opravy se na XL-410 v.č. 001 výrazně podepsaly.

Po přetahu z muzea do továrny LET Aircraft Industries XL-410 v.č. 001 byl po téměř pěti dekádách opět pod střechou, v hangáru mateřské továrny. (leden 2019)

Odstraňování starých nátěrů, provádí parta zkušených profesionálů.

Po demontáži dílů a odstranění starého nátěru probíhaly práce na draku i v interiéru XL-410 v.č. 001.

Letoun připraven před novým lakováním.

Po výjezdu z lakovny.

Finální práce

Montáž vrtulí a příslušenství

Setkání generací po padesáti letech. První prototyp XL-410 ve společnosti nejnovějšího výrobku prvního sériového L 410 NG. (15. 4. 2019)

Pod řídící věží na továrním letišti v Kunovicích.

Slavnostní představení veřejnosti v rámci oslav padesáti let od prvního vzletu "50 LET L-410 Turbolet" v Aircraft Industries, a.s. dne 16. 4. 2019. (Foto: Jan Fridrich)

Nezapoměli jsme ani na dobový plakát "Matylda"



Naše velké poděkování patří:

        

Technicko taktická data Let XL-410 vč 00-01

První vzlet: 16. 4. 1969

Rozměry

Délka: 13,61 m

Výška: 5,84 m

Rozpětí křídel: 17,10 m

Výkony

Max. rychlost: 365 km/h

Max. dostup: 7 770 m

Dolet: 1 140 km

Hmotnosti

Hmotnost prázdného letounu: 2 910 kg  

Normální vzletová hmotnost:  3 400 kg

Max. hmotnost letounu: 5 400 kg

Užitečný náklad: 2 400 kg

Podvozek

Zatahovací tříbodový podvozek příďového typu.

Motor 2x

Turbovrtulové

Typ: Pratt & Whitney PT-6 A-27 (United Aircraft of Canada Ltd.)

Hmotnost jednoho motoru: 122,5 kg 

Maximální výkon:  2x 526 kW (2x 715 k)

Cestovní výkon:  2x 431 kW ( 2x 580 k)

Vzletový výkon:  2x 504 kW (2x 680 k)

Palivo: letecký petrolej

Vrtule

Třílistá stavitelná vrtule  Hamilton Standard  23LF-343

Průměr: 2,3 m

Posádka

2x Pilot  + 12 - 17 cestujících