Let XL-410 Turbolet "Zuzka"

Verze: prototyp

Typ: dopravní letoun

Výrobce: Let n.p. Kunovice

Rok výroby: 1970

Imatrikulace: OK-ZKA

Výrobní číslo: 004

Provozovatel:  Let n.p. Kunovice

(Foto: Let n.p.)

Charakteristika

Celokovový turbovrtulový hornoplošník. V přední části trupu poloskořepinové konstrukce je umístěn přední zavazadlový prostor a šachta příďového podvozku. Střední část tvoří pilotní prostor, za ním umístěná kabina cestujících, zadní část nese ocasní plochy, zadní zavazadlový prostor a toaletu. Křídlo je dvounosníkové lichoběžníkového půdorysu, vyrobeno vcelku. Přistávací zařízení tvoří tříkolový zatahovací podvozek s hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými, elektricky vodivými pneumatikami. Interiér letadla byl proveden jako standardní se sedmnácti sedadly cestujících, v zadní části trupu vpravo byl zavazadlový prostor a za ním toaleta. Na letounu bylo zkušebně instalováno kapalinové odmrazování typu TKS s porézní náběžnou hranou křídel a ocasních ploch, které se ovšem neosvědčilo a pozdější sériové verze mají pneumatické odmrazování s gumovým povlakem náběžných hran systém Goodrich,  

(Foto: Vladimír Janík)

Historie

Letoun XL-410 s imatrikulací OK-ZKA byl čtvrtý vyrobený a třetí létající prototyp malého dopravního turbovrtulového letounu.  Letoun nejdříve sloužil k reklamním předváděcím letům. Později plnil celou řadu továrních zkušek a testů. V provozu u svého výrobce byl v letech 1970 - 1978. Za svou letovou kariéru nalétal tento letoun 1117 letových hodin a 52 minut a provedl 1852 vzletů.

Životopis

Dne 13. 4. 1970 byl proveden první zálet s posádkou ve složení František Srnec a Ing. František Svinka. Hned poté byl letoun nasazen k předvádění v západní Evropě. Šlo o pokus kunovické továrny proniknout na světový trh malých dopravních letadel. Letoun opatřený efektním reklamním žluto červeno bílým nátěrem odletěl z Kunovic na  první předvádění s posádkou Vladimír Vlk a František Srnec už 23. 4. 1970. Nejdříve byl letoun předveden v západoněmeckém Hannoveru a ve Frankfurtu. Poté posádka s letounem přeletěla do Švédska, kde stroj předváděla v Malmö a Ängelholmu a do Kunovic se z turné vrátila až 11. května 1970. V září roku 1970 byl letoun předveden v Brně nad výstavištěm a v Kunovicích na leteckém dnu velvyslanci Kanady a obchodním zástupcům z Belgie. 

(Foto: Let n.p.)

Po kariéře reklamního letounu plnil u výrobce v Kunovicích celou řadu továrních experimentálních a zkušebních letů. V úplném závěru provozu v letech 1975 -1978 sloužil jako dopravní letoun továrny n.p. Let a často lítal z Kunovic na různá letiště doma i v zahraničí. Letiště Praha Ruzyně navštívil více jak dvěstěkrát, Letňany a Kbely každé více jak stokrát. Sloužil i k doprovodným letům při přelétávání letadel k různým zákazníkům. OK-ZKA navštívil dalších šestnáct československých dopravních i svazarmovských letišť a mimo výše uvedená německá a švédská dalších šest zahraničních: Lvov, Varna, Bukurešť, Lipsko, Drážďany a Budapešť. Na obou pilotních sedadlech se střídali zkušební piloti n.p. LET – Ing. František Svinka, František Srnec, Vladimír Vlk, Stanislav Sklenář, Václav Palička, ale i obchodní piloti podniku Miroslav Sedláček, Ing. Jiří Skokan, Josef Gajdoš, Miroslav Pšovský, piloti SLI-TI Pavel Plaček, Miloslav Tošovský, piloti VZLÚ Ing. Jiří Kunc, Ing. Emil Přádný a Zdeněk Pondělíček. 

(Foto: Vladimír Janík)

V muzeu

XL-410 v.č. 004 OK-ZKA byl do muzea předán v roce 1979 a stal se tak jedním z prvních exponátů Leteckého muzea v Kunovicích. Spolu s vystaveným prvním prototypem v.č. 001 dnes připomíná začátky vývoje a sériové výroby malých dopravních letadel s turbovrtulovými motory v Československu.

(Foto: Vladimír Janík)

Zajímavost

letounem OK-ZKA bylo provedeno množství měřicích letů piloty n.p. LET i VZLÚ s instalovaným americkým autopilotem Bendix M-4C a tuzemskou zkušební měřicí aparaturou. Tyto testy a zkušenosti pak byly výchozím podkladem pro úspěšnou československou konstrukci autopilota AP-410. Na sklonku své letecké kariéry ve spolupráci se Slováckým aeroklubem a spolu s dalšími podnikovými letouny se v OK-ZKA povozily až tisíce dětí při vyhlídkových letech, organizovaných v průběhu sedmdesátých let. Díky své imatrikulaci ZKA se letounu přezdívá "Zuzka".

(Foto: Vladimír Janík)

Technické údaje

Výrobní číslo: 001

Posádka: 2 + 12-19

Rozpětí: 17,10 m
Délka: 13,60 m
Výška: : 5,50 m
Hmotnost prázdného letounu: 2 911 kg

Maximální vzletová hmotnost: 5 190 kg
Maximální rychlost: 365 km/hod.
Praktický dostup: 7 770 m
Maximální dolet: 1 140 km
Pohonná jednotka: 2× Pratt & Whitney Canada PT-6 A-27
Palivo: letecký petrolej