Zlin Z-37TM Turbo Military

(Foto: Jiří Volejník)

Verze: "TM" Turbo Military, prototyp vojenské verze zemědělského turbovrtulového letounu

Rok výroby: 1985

Poznávací značka: OK-078

Výrobní číslo: 006

Dodán: Slov air Bratislava, podnik pre leteckú činnosť, 1987

Charakteristika: Jednomotorový, samonosný dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potažený plátnem. Křídla jsou opatřená na náběžné hraně vnějších částí pevnými sloty a každé je vybaveno velmi účinnými dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek ostruhového typu s širokým rozchodem a velkou výškou hlavních noh je přizpůsoben pro přistání na polních letištích.

Historie typu:

V roce 1981 byl v LETu Kunovice postaven prototyp XZ-37T s motorem M-601B (o výkonu 452 kW). Po základním ověření Generální ředitelství Aero přidělilo další vývoj a sériovou výrobu Z-37T Moravanu Otrokovice. Do konce 90. let bylo v Otrokovicích vyrobeno bezmála 60 kusů Z-37T, resp. zdokonalené verze  Z-137T. Pro výrazný útlum leteckochemické činnosti od poloviny 90. let další výroba nepokračovala.

Historie provozu Z-37TM (OK-078)

Již dříve vznikaly úvahy, jak dále využít vysoké výkony a letové schopnosti Z-37. V roce 1984 se na základě požadavku zákazníka z NDR začala realizovat varianta využití letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní serie byl v roce 1985 vybrán letoun výrobního čísla 006, který podstoupil několik nutných úprav. Došlo k zesílení konstrukce pro použití k nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení. Uvažovalo se o několika účelech využití, jako spojovací a pozorovací, fotografický a radiační průzkum, nosič výzbroje, letoun pro střelecké využití, minování apod. Přídavné nádrže, pumy i raketnice byly letově ověřeny a poté byl úspěšně vyzkoušen odhoz přídavných nádrží a shozeno několik cvičných betonových pum přímo v prostoru letiště v Otrokovicích. Předvedení shozu ostrých pum za přítomnosti generality armády NDR mělo dojít v září 1985 na vojenské střelnici ve slovenských Malackách, ale nakonec byl v celý ostrý test zrušen. Přesto, že byly výsledky zkoušek a ukázky úspěšné k objednávce výroby ze strany NDR však z neznámých příčin nedošlo a celý program vyšel do ztracena. Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD, po roce 1990 létal u nástupnických organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí. V roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde však už nebyl uveden do provozu.

Bylo plánováno použít následující druhy výzbroje a výstroje

- podvěsné přídavné nádrže 150 nebo 350 litrů

- kontejner s fotografickými kamerami (pod levou polovinou křídla)

- letecké pumy 50, 100, 250 kg,

- bloky UB-16 pro 16 neřízených raket S-5 ráže 57 mm

- samonaváděcí rakety vzduch-vzduch R-3/K13 (v kódu NATO AA-2 Atoll)

- Dva kontejnery PK3 s třemi kulomety PKM ráže 7,62 každý

- minovací zařízení


Snímek z roku 1985 zachycuje Z-37TM s prezentací části podvěsné výzbroje v areálu otrokovického Moravanu (Foto: Jiří Volejník)

Letový snímek Z-37TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)

V muzeu

V srpnu 2016 byl členy kunovického muzea objeven v Maďarsku unikátní Z-37TM, jako civilní Z-137T OK-PJD částečně demontovaný a v zuboženém stavu. Začala záchranná akce. Během jednoho týdne od objevu byl letoun odkoupen a převezen do Kunovic. V první polovině roku 2017 byl postupně po částech restaurován společností SimlyFin ze Starého Města a znovu sestaven a dokončen členy muzea v hangáru Slováckého aeroklubu do původní podoby. V pravé poledne 24. června 2017 vyjel z hangáru na slavnostní roll-out zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích. Dnes Z-37TM OK-078 dokumentuje jeden ze zajímavých střípků historie naší letecké výroby.

 

Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)

Rekonstrukce  trupu u společnosti Simply Fin ve Starém městě u Uherského Hradiště. (Foto: Zdeněk Sluka)

 

Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)

 Slavnostní Roll-out 24. 6. 2017 (Foto: Albert Orlita)

Zbarvení


První vzlet letounu v.č. 006 proběhl dne 13. 6. 1985 jako sériový Z-37T, ale již se zesíleným křídlem bez vrchního nátěru s tovární poznávací značkou OK-088.


Militarizovou verzi v maskovacím nátěru s poznávací značkou OK-078 zalétal dne 16. 8. 1985 šéfpilot Moravanu Ootrokovice a bývalý vojenský pilot MiGů 15 a 19 Zdeněk Polášek.


Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD.


Zajímavost

Koncept Z-37TM předběhl svou dobu skoro o 30let. Například americké původně zemědělské letouny Air Tractor AT-802 a Thrush 710 jsou v současnosti v USA modifikovány na militarizované verze IOMAX AT-802U a S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft). Právě tyto stroje nakoupilo v počtu desítek kusů například letectvo Spojených arabských emirátů, Jordánska, několik kusů bylo dodáno i do jiných zemí např. Bulharsko a zájem o nákup projevily i země jako Austrálie a Nový Zéland. Současná bojová letadla odvozená z práškovacích strojů jsou sice o trochu pomalejší (do 400 km/h), ale nabízejí větší dolet (až 2400 km), vyšší odolnost a téměř neuvěřitelnou nosnost zbraní. Prázdné letadlo váží kolem tří tun, ale dokáže přepravit náklad o hmotnosti více než čtyři tuny!  A to vše za desetinové náklady oproti specializované bitevní letecké technice.

Air Tractor AT-802 a Thrush 710 jsou v současnosti v USA modifikovány na militarizované verze IOMAX AT-802U a S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft) (Foto archiv LMKU)

Děkujeme panu Jaroslavu Kačírkovi a Lubomíru Hubenému za poskytnuté informace a fotografie. 

Speciální poděkování: Člen muzea  Jan Voda se v létě 2016 zasadil o získání zemědělského Zlin Z-37T Turbo Agro pro naše muzeum.


Obrovský kus odborné práce při kompletaci letadla provedl Marian Omelka. Zde zachycený při montáži motoru. (Foto: LMKU)

Zlin Z-37TM po kompletní rekonstrukci v Leteckém muzeu v Kunovicích 8. 7. 2017 (Foto: Jiří Navrátil)

Technicko taktická data Zlin Z-37TM 

Rozměry

Délka trupu: 10,46 m

Výška: 3,51m

Rozpětí křídel: 13,63 m

Plocha křídel: 47,6 m2 

Výkony

Cestovní rychlost: 190 km/h

Přistávací rychlost: 80 km/h

Max. rychlost: 285 km/h

Max. dostup: 5 500 m

Délka dráhy potřebné ke vzletu: 580 m

Dálka dráhy potřebné k přistání: 720 m/

Dolet bez přídavných nádrží: 641 km

Dolet s přídavnými nádržemi: 1 920 km

Hmotnost prázdného letounu: 1 250 kg  

Normální vzletová hmotnost: 2260 kg

Max. hmotnost letounu: 2 525 kg

Užitečný náklad: 900 kg

Podvozek

Pevný tříbodový podvozek ostruhového typu.

Palivové
nádrže

Hlavní palivové nádrže: 350 l

Přídavné palivové nádrže: 2x 350 l

Palivo: letecký petrolej

Motor

Turbovrtulový

Typ: Walter M601Z

Hmotnost motoru: 197 kg 

Maximální výkon motoru: 382 kW (512 k)

Cestovní výkon: 245 kW (229 k)


Vzletový výkon: 382 kW (512 k)

Vrtule

Třílistá stavitelná vrtule Avia V 508Z

Průměr: 2,5 m

Posádka

Pilot

Možnost převozu technika na zadním nouzovém  sedadle

Na restaurování Z-37TM se v roce 2017 podíleli: společnost Simply fin a dobrovolní členové LMKU a společnost AeroSlovakia, Nitra, Slovenská republika